Kaksi Hämeenkylän koulun oppilasryhmää vietti keskiviikkona 19.9. unohtumattoman luonnontieteellisen opiskelupäivän Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella LinssiLUMA-palkintovierailulla.
Hämeenkylän koulu osallistui valtakunnallisen LUMA-keskuksen järjestämään LinssiLUMA-kilpailuun viime syksynä. Kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa.
Tekemillään videoilla koulut raportoivat järjestämistään LUMA-viikon matematiikkaan ja luonnontieteisin liittyvistä tapahtumista ja aktiviteeteista.
LinssiLUMA-palkintoa eli yliopistollista opiskelupäivää matematiikan ja kemian parissa pääsivät Hämeenkylän koulusta vastaanottamaan matematiikan ja fysiikan lehtori Timo Järvenpää luokanvalvontaluokkansa 8C:n kanssa sekä matemaattisten aineiden lehtori Milka Nieminen seitsemäsluokkalaisten valinnaisryhmän kanssa.
7. luokan valinnaiskurssin nimi onkin osuvasti Ihmefysiikkaa ja pulmamatematiikkaa – näistä aineksista oli myös palkintovierailupäivä tehty.
Toiminnallista matematiikkaa ja kemiaa
“Kivaa, erilaista, valaisevaa”, sanovat 8C-luokan oppilaat. “Parasta päivässä oli, että koko ajan oli tekemistä, koko ajan mentiin. Tehtävät olivat vaikeampia kuin koulussa, ja mielenkiintoisempia”, kertoo kahdeksasluokkalainen Riku.
“Oli kivaa, kun sai tehdä itse paljon, eikä vain näytetty kokeita”, luokkatoveri Julia lisää.
“Me oltiin ihan fiiliksissä”, tiivistää Timo Järvenpää opettajien tuntemuksia toiminnallisen päivän jälkeen.
Yliopistolla oppilaat saattoivat käyttää oppimisensa apuna sellaisia välineitä, joita peruskoulun luokkahuoneessa ei ole, ja niiden myötä oppiminen oli toiminnallista. Jopa lukiotasoiset tehtävät onnistuivat oppilailta nokkelasti, kun käytettävissä oli monipuolisia työvälineitä ja materiaaleja.
Oppilaat pääsivät tutustumaan matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan mielenkiintoisten oppilastöiden ja demonstraatioiden avulla.
Matematiikkaluokka Origossa ratkaistiin ongelmanratkaisutehtäviä älykynällä älypaperille. Oppilaita innostivat myös pöydät, joihin sai tussilla piirtää ratkaisujaan ja ideoitaan.
Kemianluokka Gadolinissa tutustuttiin vetyautoihin, yritettiin saada ilmapallo levitoimaan ja mitattiin heliumin massaa. Kemianluokassa myös testattiin superabsorbentin aineen nesteenimukykyä ja valmistettiin sokerisateenkaaria käyttämällä värjättyjä sokeriliuoksia, joilla oli eri tiheys.
Eikä pidä unohtaa, että eräs päivän kohokohdista oli lounas opiskelijaruokalassa yliopisto-opiskelijoiden keskellä.
“Hyvin onnistunut päivä kaiken kaikkiaan”, summaa Järvenpää palkintovierailua. “Yliopiston välineet ja tilat mahdollistivat todellisen tekemällä oppimisen.”
“Yliopistolla oli mielenkiintoista!” hymyilevät Julia ja Riku. Erityisesti älykynästä kyseleminen saa molemmat näin jälkeenpäin innostumaan.
Riku kertoo, että hän saattaisi ehkä kuvitella joskus opiskelevansa Kumpulassa. Juliaa kiinnostaisi erityisesti kemianlaitoksen tarjonta.
Oppilaat luonnehtivat, ettei vierailu varsinaisesti lisännyt 8C:n innostusta matemaattisiin ja luonnontieteellisiin aiheisiin – he ovat jo valmiiksi erittäin innostuneita. Vierailu kuitenkin konkretisoi oppilaille yliopisto-opiskelua, toi uutta puhtia omiin opintoihin ja jatko-opintojen suunnittelemiseen.
Oli jännittävää nähdä erilainen oppimisympäristö ja hienoa saada palkinto LUMA-projektiin osallistumisesta.
Hämeenkylän aktiivinen LUMA-toiminta
Voittoisa video ei ollut Hämeenkylän ensimmäinen LUMA-aiheinen tunnustus. LUMA-toiminta koulussa alkoi syksyllä 2008 järjestetystä teemaviikosta, ja jo seuraavana vuonna Hämeenkylän koulu palkittiin Vuoden LUMA-koulu -palkinnolla varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen sarjassa.
Palkinnon perusteena oli innovatiivinen ja tavallisuudesta poikkeava matematiikan- ja luonnontieteenviikon toteutus syksyllä 2009.
Nykyäänkin teemaviikko on Hämeenkylän koulun LUMA-toiminnan näkyvin osa, mutta toimintaan kuuluu myös opetuksen jatkuva kehittäminen, ajanmukainen valinnaiskurssitarjonta, yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa sekä koulu-yritysyhteistyön kehittäminen.
Seuraavaa LUMA-viikkoa vietetään 5.–9.11.2012. Tulossa on jo perinteeksi muodostuneita ja yhteistyötahojen kanssa yhdessä toteutettavia aktiviteetteja välitunneilla.
Vuoden teemana on yhteistyö alueen alakoulujen kanssa: 6.-luokkalaisille tarjotaan mahdollisuus osallistua Tieteen lumoissa -tunneille.
8C-luokka arvelee pääsevänsä taas aktiivisen luokanvalvojansa kanssa LUMA-toimintaan mukaan. Innostusta ja kiinnostusta heillä ainakin riittää; kasvamassa on tulevaisuuden LUMA-osaajia.
Teksti: Eevaleena Karjalainen.