Lärare värnar om hållbar utveckling

Lärarna spelar en viktig roll som utbildare inom hållbarhet och klimatförändring, visar en färsk undersökning som publicerats i publikationen LUMAT. Lärarnas kunskaper och färdigheter om klimatförändringen och undervisningen om den är kopplad till deras självförmåga. Den referentgranskade forskningsartikeln är en del av forskningsgruppen LUMA Science Helsinkis forskningsprogram på temat hållbarhet och klimatförändring. Forskningsprogrammet bedriver ett nära samarbete med nätverket LUMA-center Finland, som omfattar 11 universitet och 13 LUMA-center.

Undersökningen är en multimetodologisk fallstudie som genomfördes på fortbildningsevenemanget Teachers’ Climate Change Forum. Av dem som deltog i fortbildningen svarade 22 lärare med olika bakgrund och från 18 olika länder på en enkät som ingick i studien. Av dessa intervjuades 19 lärare i en semistrukturerad intervju som kompletterade det kvantitativa materialet. Resultatet av undersökningen visar att lärarna på basis av intervjuerna är villiga att delta i kontinuerligt lärande och utveckla undervisningen i hållbar utveckling.

Hållbarhet och självförmåga

Lärarna har föreställningar inte bara om hållbarhetsfostran, utan också om sig själva som lärare i hållbarhetsfostran, vilket bör beaktas vid framtida användning av verktyg som mäter lärarnas uppfattningar. Resultaten av enkäten visade att lärarna hade den lägsta graden av upplevd självförmåga när det gällde att stödja elevernas insatser för hållbar utveckling. Dessa frågor bör beaktas i utvecklingen av nya undervisningsmetoder och material.

Här kan du se en kort video om undersökningen. I videon presenteras undersökningen av professor Maija Aksela, ledare för forskningsgruppen LUMA Science Helsinki.

Skriven av:

Jemima Unger

Ytterligare information:

International Journal on Math, Science and Technology Education (helsinki.fi)
International Teachers’ Climate Change Education Forum 2024

Om du vill veta mer om forskningen inom området hittar du professor Maija Akselas och tidigare nämnda publikationer inom området bakom följande länkar:

1)Towards Student-Centered Climate Change Education Through Co-design Approach in Science Teacher Education | SpringerLink
2) Teacher agency in using students’ questions in climate change education – Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education (ijese.com)