LINKS-hankkeessa (Learning from Innovation and Networking in STEM – science, technology, engineering and mathematics) edistettiin vuosina 2016-2019 tutkimuksellista LUMA-aineiden opetusta ja kehitettiin LUMA-aineiden opettajien ja opettajankouluttajien elinikäistä oppimista.
Miksi LINKS?
LINKS-hankkeessa mukana olevien kansallisten opetusalan verkostojen mielestä LUMA-aineiden opettajien elinikäisen oppimisen tukeminen täydennyskoulutuksella on tehokkain tapa edistää oppilaiden LUMA-osaamista.
Jotta täydennyskoulutus olisi vaikuttavinta, on olennaista suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, jotka kohtaavat opettajien tarpeet.
Tätä varten tarvitaan tietoa seuraavista kysymyksistä:
- Minkälaisia tietoja ja taitoja pitäisi kehittää opettajilla ja opettajankouluttajilla?
- Millaisia innovaatioita tulisi ottaa käyttöön täydennyskoulutuksessa, niin sisällön, metodien kuin työkalujenkin osalta, etenkin digitalisaation kontekstina huomioiden?
- Keiden tulisi osallistua täydennyskoulutuksen toteuttamiseen perinteisten tarjoajien lisäksi? Millainen rooli etenkin työnantajilla ja tiedeyhteisöllä tulisi olla?
Lisäksi hankkeen osapuolet pyrkivät sitouttamaan päätöksentekijät hankkeessa kehitettävän täydennyskoulutuslinjauksen levittämisen ja jatkuvuuden tueksi.
Hankeosapuolten kehittämien innovaatioiden kiinnostavuuden lisäämiseksi ja varmistamiseksi pitää vahvistaa osapuolten mahdollisuuksia tuottaa näyttöä täydennyskoulutustoimintansa vaikuttavuudesta opetuskäytäntöihin ja oppimistuloksiin.
Yhdeksän osapuolen yhteistyöverkosto
Hanketta toteuttavat opettajankouluttajat yhdeksästä yhteisöstä, jotka toimivat LUMA-aineiden opettajien täydennyskoulutuksen parissa Italiassa, Itävallassa, Ranskassa, Suomessa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Yhteisöt ovat osa (ja osa niistä myös koordinoi) kansallisia verkostoja, jotka kaikkiaan edustavat 120 alueellista tai paikallista täydennyskoulutuksen tarjoajaa.
Päämäärät ja strategia
LINKS:in päämäärät ja strategia
Tuotokset
Selvitys hankeosapuolten täydennyskoulutusohjelmissa kehitetyistä vaikuttavista ja innovatiivista käytänteistä
Selvitys on julkaistu englanniksi.
Tiivistelmät siitä on julkaistu myös italiaksi, ranskaksi, saksaksi ja suomeksi.
- Kokemuksia LUMA-opettajien toimivasta jatkuvasta ammatillisesta oppimisesta viidessä Euroopan maassa (PDF)
Viidestä läpileikkaavasta aiheesta ohjaustyökalut esitteineen
Nämä työkalut tulevat olemaan saatavilla myös italiaksi, ranskaksi, saksaksi ja suomeksi alkusyksyyn 2019 mennessä.
Tapahtumat
Loppuseminaarin 3.6.2019 materiaalit
- Presentation of the LINKS project and the final conference (PDF) by Dr. David Jasmin, Director of the Fondation La main à la pâte, France
- Working with the schools (PDF), ANISN, Italy
- Working with the employers (PDF), LUMA Centre, Finland
- Quality-assurance and evidence-based impact evaluation (PDF), STEM Learning, United Kingdom
- Building comprehensive partnerships and alliances (PDF), University of Klagenfurt, Austria
- What features should be developed in STEM CPD programmes in the future? (PDF)
Hankeosapuolet
Koordinointi
Fondation La main à la pâte
43, rue de Rennes
75006 PARIS
Italia
Itävalta
edustavat IMST-verkostoa
Ranska
edustavat Des Maisons pour la science -verkostoa
Suomi
edustavat LUMA-keskus Suomi -verkostoa
Yhdistynyt kuningaskunta
LINKS-hanketta koordinoi Fondation La main à la pâte Ranskassa.
Hanketta rahoittaa Euroopan Unionin Erasmus+-ohjelma, Ranskan kansallisen Erasmus+-toimiston kautta.
Tämä verkkosivu edustaa vain julkaisijan näkemyksiä. Ranskan kansallinen Eramus+-toimisto ja Euroopan komissio eivät ole vastuussa tämän sivun sisällöstä.