Tiedetuokiot ovat osa LUMA-keskus Suomen vapaa-ajan toimintaa. Niiden tarkoituksena on tuoda tiede lähemmäs erityisestyi niitä lapsia ja nuoria, jotka eivät vapaa-aikanaan kohtaisi tiedeaiheista sisältöä.
Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen Tiedetuokiot saivat alkunsa, kun erääseen projektiin tarvittiin lastenkirjoja. LUMA-keskuksessa huomattiin, että iltapäivisin kirjaston lasten ja nuorten osastolla oli paljon lapsia, jotka olivat tulleet viettämään aikaa koulun jälkeen. Kirjasto järjesti lapsille välillä ohjattua toimintaa, mutta suurimman osan ajasta lapset lukivat kirjoja, pelasivat pelejä ja tekivät läksyjä. Lapset näyttivät myös olevan paljon puhelimillaan. Tiedetuokioilla halutaankin tarjota vaihtoehtoja erityisesti kännykällä oloon. Aiheesta oltiin oltu jo Itä-Suomen yliopistolla jo pidempään kiinnostuneita, ja pelaamisen vaikutuksesta muihin harrastuksiin oli tutkittu esimerkiksi opinnäytetyössä.
Tiedetuokioilla pyrittiin tuomaan lyhytkestoista ja matalan kynnyksen toimintaa lapsille. Tiedetuokioiden aktiviteetit on räätälöity sopiviksi erityisesti alakouluikäisille lapsille, sillä heitä on lasten ja nuorten osastolla pääosin. Inspiraatiota aktiviteetteihin otettiin alkuun myös Pulmaariosta.
LUMA-keskus Suomen kerhomateriaalit ovat valmiita aktiviteetteja käytettäväksi
Yhteistyötahona Tiedetuokioissa on toiminut Joensuun pääkirjaston lasten ja nuorten osasto. Tuokiot ovat tunnin mittaisia non stop -periaatteella toimivia työpisteitä kirjastojen tiloissa. Niitä on pidetty noin kerran kuussa, viisi kertaa lukukaudessa. LUMA-keskus tarjoaa ohjauksen ja välineet, kirjasto tilat ja markkinoinnin.
Jokaiselle kerralle on oma teemansa, ja lapset saavat ehdottaa seuraavien kertojen teemoja. Aktiviteetteja on yleensä muutama vaihtoehto, joita lapset ja nuoret saavat tehdä omassa tahdissa. Tutkimustehtäviä, rakentelua ja askarteluja on yleensä tarjolla. Aiheina on ollut mm. mikroskoopit, origamit, virtapiirityöt, valo, kasvit, legomäkiautot, rakentelupalikat, ohjelmointi sekä yksinkertaiset kemian työt.
Tiedetuokioilla myös testataan LUMA-keskuksen kehittämiä materiaaleja ja erityisesti niiden sopivuutta eri-ikäisille lapsille. Samalla myös kehitetään materiaaleja sopiviksi erilaisiin tilanteisiin ja tilaisuuksiin.
Tiedetuokioihin on osallistunut 250 lasta
Suosituin kerta on ollut legomäkiautojen teko sekä mikroskoopit. Näillä kerroilla kävi tunnin aikana noin 30 lasta. Tiedetuokioissa on vieraillut syksystä 2022 kevääseen 2024 yhteensä noin 250 lasta. Mieleenpainuva hetki oli, kun eräs lapsi yritti pitkään saada taiteltua Aalto-yliopisto Juniorin ohjeella Sonobe-yksikköä. Ainakin vartti meni ensimmäiseen yksikköön, mutta sen jälkeen hän teki niitä kuutioon vaadittavan määrän ja sai ne vielä ilman apua yhdisteltyä kuutioksi. Kappaleesta tuli oikein hieno Minecraft-hahmo!
Lapset ovat myös jättäneet palautetta Tiedetuokioista:
”Ihan niin kuin koulussa, mutta kivempaa!”
”Siis just tehtiin tätä koulussa! Nyt osaan vielä paremmin”
”Olispa tää joka päivä.”
”Voidaanko rakentaa ensi kerralla raketit?”
Kirjoitus on osa LUMA-keskus Suomen blogisarjaa: Valtakunnalliset innostavat LUMA-mallit. Jokainen valtakunnallinen LUMA-keskus esittelee oman idean tai mallin valtakunnallisessa juttusarjassa vuonna 2024.
Aikaisemmat sarjan julkaisut:
- Osa 1 – Monialaista oppimista ja innostusta Aalto-yliopisto Juniorilla
- Osa 2 – Tutkijat vierailevat lukioissa – Oulun yliopiston LUMA-keskus edistää yhteistyötä
- Osa 3 – Päijät-Hämeen LUMA-keskus satsaa kuntayhteistyöhön – kestävä kehitys painopisteenä
- Osa 4 – Resurspersonerna i Skolresurs – en ovärdelig del av vår verksamhet
- Osa 5 – Koulukiertueita ja kirjastoyhteistyötä – LUMA-keskus Pohjanmaa edistää tiedekasvatuksen tavoitettavuutta
- Osa 6 – Opiskelijoiden osallistaminen LUMA-toimintaan Lapissa
- Osa 7 – ”Paras päivä pitkään aikaan!” – Tiedekerhossa opitaan yhdessä
- Osa 8 – Tähtitieteen lyhyt oppimäärä luokanopettajille – ideoita avaruusaiheiden opetukseen
- Osa 9 – Tampereen yliopiston Juniversity: Tiedekasvatuksen tulevaisuus
- Osa 10 – Keski-Suomen LUMA-keskus: ”Yhteistyö aineenopettajakoulutuksen kanssa on mielekästä”
- Osa 11 – Junior University tarjoaa kestävyyttä sekä innostusta: ”Opettajille suunnattu laadukas kokonaisuus vastaa selkeään tarpeeseen”
- Osa 12 – Inspiroiva luontopäivä alakoulussa: Tutkimisen ja toimimisen taitoja luonnon helmassa