Vuoden 2014 LUMA-toimija -tunnustuksen saanut biologian ja maantiedon lehtori Rita Keskitalo kertoo olevansa koukussa sosiaaliseen mediaan. Some on hänelle luonteva ja mielekäs oppimisympäristö ideoiden, sisältöjen ja ajatusten jakamiseen.
Olin yllättynyt ja hämmentynyt siitä, että minut valittiin yhdeksi vuoden 2014 LUMA-toimijaksi. Olin tietenkin myös hyvin tyytyväinen. Tutustuttuani luma.fi – sivuilla muihin vuoden LUMA-toimijoihin, koin olevani kuitenkin vasta aloittelija LUMA-toiminnassa.
Yksi valintaperuste LUMA-toimijaksi lienee jonkinasteinen näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media kuten blogit, Twitter ja Facebook ovat minulle jokapäiväinen ja yksi tärkeimmistä oppimisympäristöistä. Se on minun paikkani oppia.
Aloitin OBi! Yläkoulun biologiaa ja maantietoa – verkkosivujen ylläpitämisen vuonna 2012. OBi! sisältää yläkoulun biologian, maantiedon – ja nyt jonkin verran myös terveystiedon – keskeisiä sisältöjä, tehtäviä, työohjeita ja oppimisen menetelmiä.
OBissa julkaisen myös oppilaiden töitä esimerkiksi ja ideoiden lähteeksi muille, niin oppilaille kuin opettajillekin. OBin sisältö on julkaistu pääasiassa CC BY-SA lisenssillä, jotta sen sisällön käyttö olisi mahdollista muillekin. Sisältöjen ja ideoiden jakaminen – ja ajatusten vaihto – tuntuu minusta itsestään selvältä ja järkevältä. Siksi olenkin koukussa sosiaaliseen mediaan.
Toinen, ja yhtä tärkeä henkilökohtainen oppimisympäristö on oppikirjatyöryhmät. Samalla oppikirjojen kirjoittaminen on minulle mieluisa harrastus ja antaa juuri sopivaa tukea ja innostusta opettajan työlle.
Etsin innostusta myös koulutuksista ja uusista hankkeista. Tämän kevään uusia hankkeita ovat muun muassa NPDL eli New Pedagogies for Deep Learning- hanke, Teknologian mielekäs pedagoginen käyttö LUMA-aineiden toiminnallisessa opetuksessa ja ihan alkumetreillä oleva kansainvälinen Erasmus+ -hanke.
Tavoitteenani on ohjata oppilaita oppimaan paitsi biologian, maantiedon ja terveystiedon keskeisiä sisältöjä, kuten kestävää elämäntapaa, yhdenvertaisuutta ja mielen hyvinvointia, myös oppimisen taitoja ja muita selviytymisen taitoja.
Selviytymisen taitoina pidän oppilaiden itseohjautuvuutta, vastuun ottamista omasta oppimisestaan, yhteisöllistä oppimista ja luovuutta. Uskon, että näihin tavoitteisiin voi päästä lisäämällä oppilaan vapautta valita miten opiskelee ja jossain määrin myös mitä opiskelee.
Tätä kautta myös oppilaiden onnistumisten kokemukset lisääntyvät, ja siten myös oppilaan halu oppia kasvaa.
Parhaimmat onnistumisen hetket koen oppitunneilla, joissa on vapaa, välitön ja innostunut oppimisen ilmapiiri – hetket, joissa jokainen osallistuu ja onnistuu omalla tavallaan.
Teksti ja kuva: Rita Keskitalo