Sokerisateenkaarista iloa opettajaopiskelijoiden kouluvierailulla

Kemian opettajaksi opiskelijat innostivat Oulunkylän yhteiskoulun oppilaita LUMA-aineiden pariin viime marraskuussa LUMA-viikolla mm. sokerisateenkaarilla ja sinisillä pulloilla. Miten koulun oppilaat ottivat vierailijat vastaan ja mitä arvokkaita kokemuksia opettajaksi opiskelevat saivat kouluvierailusta?

Olimme kouluvierailulla Oulunkylän yhteiskoulussa LUMA-viikolla 2012. Järjestimme työpajatyylisen esittelypisteen koulun ruokalan aulaan. Oulunkylän yhteiskoulussa oppilaita on perusopetuksen 7.-9. luokilla ja lukiossa yhteensä lähes 900, ja siksi ruokailu on porrastettu useampaan vuoroon. Porrastaminen osoittautui erinomaiseksi myös meidän kannaltamme ja esittelypöydän ympärillä pyörineiden innokkaiden oppilaiden joukko pysyi mukavan kokoisena eikä tungosta päässyt syntymään.

Oppilaiden oli mahdollista kokeilla itse sokerisateenkaaren valmistamista pipetoimalla eri vahvuisia sokeriliuoksia koeputkeen, pohtia sinisen pullon arvoitusta sekä osallistua tietokilpailuun. Tietokilpailussa oli yläkoululaisille ja lukiolaisille omat sarjansa ja kummastakin sarjasta arvottiin kaksi voittajaa.

Esittelypöydän vetonaulana oli isoon mittalasiin tehty sokerisateenkaari, jonka teimme aamulla ennen tempauksen alkua. Lisäksi meillä oli oppilaiden koeputkeen valmistettavia sokerisateenkaaria varten dekantterilaseissa valmiina kuusi eri vahvuista, eriväristä sokeriliuosta, koeputkitelineitä sekä laatikollinen koeputkia ja pipettejä. Visuaalisesti näyttävä sokerisateenkaari perustuu tiheyseroihin. Eripitoisuuksiset liuokset pipetoidaan toistensa päälle tietyssä järjestyksessä, jolloin sokeriliuokset saadaan kerrostumaan sekoittumatta.

Oman sokerisateenkaaren valmistaminen oli ehdottomasti esittelypöydän suosituinta antia. Sateenkaaria pipetoitiin yksin tai pareittain ja joku innostui niin, että halusi tehdä uuden sokerisateenkaaren heti perään. Moni jäi myös seuraamaan seuraavien työskentelyä. Muutamat oppilaista olivat innovatiivisia ja miettivät, mitä mahtaa tapahtua, jos tiheämmän liuoksen laittaa keveämmän liuoksen päälle ja lisäksi tätä tietenkin haluttiin testata. Toiset olivat ihmeissään siitä, että liuokset sisälsivät ainoastaan vettä, sokeria ja elintarvikevärejä.

”Voitteko olettaa, että kirkas, väritön neste on aina vettä?” kyseltiin oppilailta viitaten mittapulloon, jossa oli väritöntä nestettä. Kaikki olivat sitä mieltä, ettei näin voi olettaa, mikä paljastuikin tässä tapauksessa heti, kun pulloa ravistettiin. Sininen pullo –demonstraatio perustuu hapetus-pelkistysreaktiosta johtuvaan värinmuutokseen indikaattorin läsnäollessa. Myös tietokilpailuun tuli runsaasti vastauksia, vaikka moni aluksi epäilikin osaamistaan.

Hiljaisia hetkiä koko kahden tunnin aikana ei juurikaan ollut, vaan oppilaita parveili pöydän ympärillä melko tasaisena virtana. Joku tuli uteliaana katsomaan mistä on kysymys ja toiset olivat kuulleet pöydästämme kavereiltaan ja halusivat tulla nimenomaan kokeilemaan oman sokerisateenkaaren valmistamista. Mielestämme oppilaat olivat todella oma-aloitteisia ja innokkaita. Oli jopa hieman yllättävää, että itse tekeminen kiinnosti niin paljon enemmän kuin tietokilpailu tai sininen pullo –demonstraatio. Oli myös mukava huomata kuinka moni oli valmis käyttämään osan välitunnistaan kemian parissa puuhaten.

Tämän kaltaiset satunnaiset tempaukset ja vierailijat vaikuttavat olevan tervetullut lisä koulun arkeen. Meille tulevina kemian opettajina oli tärkeää päästä tutustumaan koulumaailmaan ja toisaalta koulun opettajilla ei ehkä edes ole ajallisia resursseja järjestää ylimääräistä toimintaa oppituntien ulkopuolella. Muistoksi LUMA-viikosta ja vierailustamme jätimme kemianluokkaan esille sokerisateenkaaren isossa mittalasissa.

Näitä aktiviteetteja voi tehdä myös opintokäynnillä Kemianluokka Gadolinissa.

Teksti: Johanna Kaarre, Piia Pakarinen ja Heli Rasinperä. Kuva: Anne Kurunmäki.