LUMA-verkosto laajeni jälleen: 31.10.2013 vietettiin Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen avajaisia Lahden Fellmanniassa. Päijät-Hämeen LUMA-keskuksesta tuli kansallisen LUMA-verkoston 11. keskus.
Lahden yliopistokampuksen yhteyteen perustettu Päijät-Hämeen LUMA-keskus, tuttavallisemmin PH LUMA, avattiin torstaina 31. lokakuuta 2013. Lahden Fellmanniassa pidetty avajaisjuhla käynnistyi Kariston koulun oppilaiden esittämällä huikealla Vesihiisi-räpillä.
Lämminhenkisten avajaisten ohjelmaan kuuluivat luonnollisesti myös juhlapuheet ja tervehdykset mm. Lahden kaupungin edustajalta Heikki Turuselta, LUMA-keskus Suomen johtajalta professori Maija Akselalta, Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian johtajalta Juha-Pekka Liljanderilta sekä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen johtajalta Jarkko Lampiselältä.
Käytännön toiveita LUMA-toiminnalle kuultiin Hollolan lukion lehtori Eila Hämäläiseltä, joka välitti avajaisiin opettajien ideoita ja ajatuksia. Lasten ja nuorten kannalta avainasemassa olevien opettajien kuunteleminen on tärkeää. “Teissä opettajissa on se voimavara, jonka varaan Päijät-Hämeen LUMA-keskus rakentuu”, sanoi myös Aksela puheessaan. Hän vertasi LUMA-keskusta katalyyttiin, joka kiihdyttää vuorovaikutusta koulujen, yliopistojen ja yritysten välillä.
Vesiteemalla käynnistyneet avajaiset saivat myös päätöksensä samasta aihepiiristä. Hollolan lukion oppilaat olivat koonneet hienon videon Vesijärvi-projektistaan, jonka puitteissa he olivat tutustuneet vesitutkimukseen ja tehneet kansainvälistä yhteistyötä venäläisten opiskelijoiden kanssa.
Hyvällä pohjalla oleva toiminta vahvistuu Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen myötä
Vilkkaalla ja aktiivisella LUMA-toiminnalla on vankat juuret Päijät-Hämeen alueella. Nyt avattu LUMA-keskus vahvistaa toimintaa entisestään ja liittää alueen koulujen ja opettajien kartuttamat kokemukset osaksi kansallista LUMA-verkostoa.
Avajaisjuhlallisuuksien jälkeen yleisö pääsi tutustumaan seudun koulujen LUMA-toimintaa esitteleviin pisteisiin. Koulut olivat toteuttaneet monipuolisia LUMA-projekteja innostuneiden opettajien ohjauksessa ja esimerkkejä toiminnasta nähtiin esiopetuksesta lukioihin.
Teksti: Maija Pollari.