Aalto-yliopiston LUMARTS-laboratoriossa on tekemisen meininki

LUMARTS-laboratorio Espoon Otaniemessä erikoistuu luonnontieteiden ja biotaiteen opetuksen yhdistämiseen. Marraskuussa avajaisiaan viettäneen LUMARTS-laboratorion toiminta käynnistyi jo keväällä 2013.

Keväällä toimintansa aloittanut LUMARTS-laboratorio vietti virallisia avajaisiaan marraskuussa. Laboratoriossa on järjestetty kursseja keväästä lähtien ja syksyn aikana toiminta on entistä vilkkaampaa. Avajaisten aikana tiloissa työskenteli Munkkiniemen lukion opiskelijoita, jotka valmistautuivat opettajiensa johdolla keväällä Ateenassa käytäviin European Union Science Olympiad -kisoja varten.

Avajaisissa puhunut LUMA-keskus Aallon johtaja Kai Zenger kertoi LUMARTS-laboratorion perustamisesta.

LUMARTS-laboratoriomme on otettu hyvin vastaan Otaniemen lähikouluissa, vaikka varsinainen työ onkin vasta aluillaan,” Zenger sanoi.

Sähkötekniikan korkeakoulun varadekaani Keijo Nikoskinen oli tyytyväinen, että Sähkötekniikan korkeakoulu, dekaani Tuija Pulkkisen johdolla, koki asian niin tärkeänä, että LUMA-keskukseen päätettiin satsata. Lisäksi Nikoskinen kiitti laboratorion aktiivisina puuhaajina toimineita projektipäällikkö Pirjo Putilaa ja yliopistonlehtori Kai Zengeriä.

“Jokaisella hankkeella on aina oltava joku taho, joka sille omistautuu. Kiitos, kun jaksaneet vetää välillä raskastakin LUMA-vankkuria eteenpäin,” Nikoskinen kiitteli.

Yhdessä olemme enemmän

Johtaja, professori Maija Aksela toi terveisensä LUMA-keskus Suomesta, jonka avajaisjuhlallisuuksia vietettiin niinikään marraskuussa. LUMA-keskus Aalto on kahdeksas virallinen LUMA-keskus Suomen jäsen. Aksela korosti erityisesti yhteistyön merkitystä.

“Puhun suoraan sydämestäni, kun sanon, että tämä on ilon päivä. Tämä on vaatinut paljon yhteistyötä, mutta LUMA-keskuksen iskulausetta lainatakseni – yhdessä olemme enemmän,” Aksela painotti.

Espoon koulujen puolesta aktiivisena toimijana LUMARTS-laboratoriossa toiminut opettaja, Olarin lukion apulaisrehtori Maija Flinkman koki, että luokalla on suuri merkitys pääkaupunkiseudun kouluille.

Hän koki positiivisena myös sen, että sen sijaan, että yliopistosta tulisi koulujen suuntaan vaatimuksia siitä, mitä opiskelijoiden pitäisi opiskelemaan tullessa osata, lukiokenttä on kutsuttu yliopistojen kanssa tasavertaiseen yhteistyöhön.

“Olen varma, että tämä alkanut yhteistyö koituu meidän kaikkien iloksi ja opiskelijoiden suureksi hyödyksi,” Flinkman iloitsi.

Teksti: Milla Eronen.