Vuoden 2013 LUMA-toimijat esittäytyvät: Marjo Nuuttila on elämysmatkalla fysiikan ihmemaassa

Vuoden LUMA-toimijana 8.11.2013 palkittu lehtori Marjo Nuuttila haluaa jakaa oppilaiden kanssa onnistumisen ja oppimisen iloa luonnonilmiöiden tutkimisesta ja ihmettelystä. Innostusta aktiiviseen LUMA-toimintaan hän ammentaa yhdessä tekemisestä sekä maiden ja oppiaineiden rajoja ylittävistä verkostoista.

Kiehtova fysiikka vei mukanaan

Pikkulikasta saakka haaveilin matematiikan opettajan ammatista. Yliopistossa hurahdin kuitenkin fysiikkaan: luonto ja luonnonilmiöt antoivat jatkuvaa ihmettelemisen aihetta.

Valmistuttuani halusin siirtää tätä ihmettelemisen, tutkimisen ja löytämisen iloa omille oppilailleni. Siitä alkoi nyt jo yli 27 vuotta kestänyt urani, jonka aikana olen opettanut kaiken ikäisiä seiskaluokkalaisista mummuihin ja vaareihin.

Yhteistyöllä ja verkostoilla yli rajojen!

Tätä kirjoitusta varten mietin, mikä seikka nousee työssäni ylitse muiden.

Tärkeimmäksi osoittautui yhdessä tekeminen: on suuri rikkaus tehdä työtä yhdessä oppilaiden, oman koulun ja kaupungin kollegojen sekä eri puolelta Suomea olevien opettajien kanssa. Näitä mahdollisuuksia olen saanut paljon: LUMA– talkoot, Fyke- virtuaalikoulu, CERN– tiedeopetusverkosto, Science-verkosto, LUMA-viikot, vaihtoviikot…

LUMA– talkoiden aikaan teimme paljon yhteistyötä eri kouluasteiden välillä Kauhajoella. Olin mukana kehittämässä opetusmenetelmiä ja kouluttamassa alakoulun opettajia kokeelliseen työskentelyyn ja järjestämässä ala- ja yläkoululaisille työpajatoimintaa yhdessä omien oppilaitteni ja työtovereideni kanssa. Tätä työtä jatkamme edelleen, mutta unelma olisi saada myös Kauhajoelle tiedekerhotoimintaa.

Fyke- virtuaalikoulun aikana sain mahdollisuuden täydennyskoulutukseen ja huomasin verkostoitumisen merkityksen.

Hyppäsin mukaan CERN-lukiotoimintaan, joka on ehdottomasti tähän saakka parasta, mitä uralleni on osunut. Yhteistyö omassa Ilmajoki-Nurmo-Kauhajoki-pienverkossa on antanut paljon, ja joka tiedeopintomatkalla saan uusinta uutta tietoa hiukkasfysiikasta.

Tärkeintä on kuitenkin se, että oppilaani pääsevät näkemään ja kokemaan tieteen tekemistä aitiopaikalle.

Kauhajoki on kaukana yliopistopaikkakunnista ja siksi kaikki tällainen toiminta on erittäin tärkeää, jotta nuorten lähtökohdat jatko-opintoihin olisivat edes hitusen tasapuolisemmat. Siksi olen iloinnut CERN yhteistyöstä, Science-verkoston matkoista ja suomalais-venäläisestä fysiikan ja matematiikan kesäkoulusta, jotka ovat oppilaille upeita kokemuksia.

Verkostoitua voi myös omassa koulussa ja omalla paikkakunnalla. Ensimmäinen kokemukseni oppiainerajojen yli menevästä yhteisprojektista oli Tiedon lähteillä – opintokokonaisuus. Lenkkipolulla syntyneestä ideasta kehittyi kokonaisuus, jonka opetushallituskin noteerasi.

Sen jälkeen olen vaihtoviikon puitteissa saanut nauttia tekemisen riemusta integraatiokursseilla yhdessä kemian, biologian ja maantieteen opettajien kanssa – ja ovat niistä kursseista oppilaatkin kovasti tykänneet!

Teemana on ollut energia eri muodoissansa. Reissattukin on: ranskan ja fysiikan integraatiokurssilla seikkailimme Pariisissa ja maantieteen ja fysiikan merkeissä Hollannissa.

Elämyksiä on kertynyt myös fysiikan ja maantieteen integraatiokurssina pidettävästä tähtitieteen kurssista.

Yritysyhteistyöhön kuuluvat yritysvierailut ja kummiluokkakokeilu sekä Robo – puulaki, jossa yhteistyökumppanina on yritysten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulu.

Samalla matkalla: elämyksiä oppimisesta

Olen siis elämysmatkailija fysiikan ihmemaassa. Tavoitteeni on saada jokainen oppilaani kulkemaan kanssani edes pieni palanen samaa matkaa niin, että hän kokisi onnistumisen ja oppimisen iloa. Usein retkilläni mukana ovat myös puolisoni ja lapseni, joiden kokemuksista, palautteesta ja kannustuksesta on ollut paljon iloa.

Tulevaisuus? Toivon, että meihin opettajiin luotetaan edelleenkin ja saamme kehittää koulua yhdessä nuorten kanssa heille hyväksi paikaksi kasvaa ja kehittyä.

Tabletit ym. vempaimet ovat tärkeitä, mutta ne eivät korvaa ajattelevaa ihmistä. Siksi kaikessa kehittämisessä tärkeintä tulisi olla prosessi, jolla opitaan ja vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa. Huolestuneena katselen tulevaisuuteen OPS– työryhmän pyrkimysten myötä. Onko viisasta nitistää juuri fysiikan oppisisällöistä? Toivon myös, että Kauhajoki säilyisi koulutusmyönteisenä kaupunkina.

Tunnustus työstäni tuli täydellisenä yllätyksenä. Kiitos teille kaikille, jotka olette kulkeneet kanssani samaa matkaa ja erityisesti teille, jotka olette tämän elämyksen minulle tarjoilleet!

Teksti ja kuva: Marjo Nuuttila.