Kokkolan LUMA-viikolla toiminnallista ohjelmointia ja kivaa kemiaa

Kokkolan LUMA-viikolla opettajat tutustuivat 3D-tulostukseen ja Arduino-ohjelmointiin, koululaiset puolestaan kemiaan.

Arduino täydennyskoulutus

Keski-Pohjanmaan LUMA-keskus järjesti opettajille täydennyskoulutuskurssin, jolla tutustuttiin laiteohjelmoinnin maailmaan.

Ohjelmointi toteutettiin suurelle yleisölle ehkä vähemmän tunnetussa Arduino-ympäristössä. ”Arduino-ympäristö avaa interaktiivisten laitteiden ilot kaikille. Se tuo valtavat mahdollisuudet toiminnalliseen ohjelmointiin”, kurssin vetäjä Erkko Saviaro toteaa.

Kurssille osallistui 15 opettajaa niin perusopetuksen kuin ammatillisen koulutuksen parista Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta. Kurssi toteutettiin kahtena iltana, joten se mahdollisti osallistumisen työpäivän jälkeen. Kurssi oli opetushallituksen rahoittamaa opettajien täydennyskoulutusta ja siten osallistujille maksuton.

Kurssin vetäjänä toimi Lucina Hagmanin koulun opettaja Erkko Saviaro, jolla on pitkä kokemus niin 3D-tulostuksesta kuin ohjelmoinnista eri ympäristöissä.

Koulutuksen antia on helppo hyödyntää omassa työssään. Sen antia voi soveltaa mm. teknologiakasvatuksessa, tietotekniikan opetuksessa ja fysiikan mittauksissa. Tämä näkyikin osallistujien taustoissa, mukana oli niin matemaattisten ja tietoteknisten aineiden opettajia kuin media-alan ja teknisen työn opettajia.

”Kaikki koulutukseen liittyvät ohjelmat ovat ilmaisia, avoimen lähdekoodin lisenssillä vapaasti käytettävissä ja kenen tahansa ladattavissa. Ohjelmat toimivat kaikissa käyttöjärjestelmissä. Kaikki laitteet ovat myös edullisia ja vapaasti saatavilla”, Saviaro lisää.

Kemian tehtävärastit koululaisille

Keski-Pohjanmaan ammattiopisto järjesti paikallisille ala- ja yläkoululaisille toiminnallisia kemian alan tehtävärasteja prosessi- ja kemianlaboratorioissaan.

Ammattiopiston opiskelijat yhdessä opettajineen ohjasivat touhukkaita koululaisia tehtävärasteilla, joissa selvitettiin mm. Kokkolan veden kovuutta ja kuinka paljon asetyylisalisyylihappoa aspiriini sisältää. Oppilaat pääsivät myös mikroskopoimaan; mm. tunnistamaan suola- ja sokerikiteitä mikroskoopilla.

Ammattiopiston opiskelijoille ohjaaminen oli piristävää vaihtelua omiin opintoihin ja he olivatkin innolla mukana, vaikka alkuun ehkä vähän uudenlaista asemaansa jännittivätkin.

Suosikkitehtäviä olivat hajujen ja perusmakujen tunnistaminen. Makujen tunnistaminen oli erityistä, sillä yleensähän laboratoriossa ei pistetä mitään suuhun! Tehtävä koetteli myös rohkeutta, moneen otteeseen kuultiin: ”Yäk, tää ei maistu hyvälle!” Kyseessä oli siis karvas maku. Onneksi vieressä oli kuppi, johon näytteet sai sylkäistä.

Tunti laboratoriossa meni nopeaan eivätkä oppilaat olisi millään malttaneet lähteä pois tunnin päätyttyä. Oli upeaa seurata lasten luontaista uteliaisuutta ja aitoa iloa toiminnallisten tehtävien parissa!

Tutustu mm. Keski-Pohjanmaan LUMA-keskuksen Kemiankerhon materiaaleihin.

Teksti: Tiina Ylä-Kero.