Espoolaisessa Vanttilan yhtenäiskoulussa vietettiin huhtikuussa koko koulun LUMA-päivää. Päivän teemana oli ilma, jota tarkasteltiin ja tutkittiin monelta kantilta oppiainerajojen yli.
Työpajat innostivat oppilaita kokeilemaan uutta
LUMA-päivä on Vanttilan koulussa perinteisesti yhteisöllinen ja oppilaita osallistava tapahtuma. Tälläkin kertaa oppilaat toimivat työpajojen ohjaajina: 5. -luokkalaiset vetivät 1. ja 2. -luokkien oppilaille ilma-aiheista tiedetyöpajaa, 9.-luokkalaiset esittelivät omassa työpajassaan eläinten hengitystapoja, 7.-luokkalaiset ohjasivat alakoulun oppilaille suunnatun kuvataiteen työpajan ja yläkoulun Nordplus-kerholaiset tutustuttivat alakoulun oppilaita hiilijalanjälkeen.
Myös opettajat ideoivat työpajoja: kotitalouden työpajassa 6.-luokkalaiset nivellettiin yläkoulun aineenopetukseen tutkimalla vaahtoja, käsityöpajoissa valmistettiin soittimia, musapajassa musisoitiin puhallinsoittimilla ja äidinkielen pajassa luotiin sanataidetta ilmasta.
Näin runoilivat 8.-luokkalaiset:
ILMA
Ärhentelevä avaruus on pilvessä
vain taivas on rajana
ilmainen vapaus liitää ilmielävänä
kuin paperi taivaalla
kiukkuinen taivas ärjyy
ilmapallo leijailee pilvessä pitkään
hyppää alas
Vierailevat työpajojen pitäjät Luma-päivän kohokohtia
Päivän aikana koululla vieraili myös ulkopuolisia luennoitsijoita. Suomen Akatemian tutkija Aleksi Lehikoinen luennoi koulun kaikille oppilaille linnuista ja ilmastonmuutoksesta. Erasmus-ohjelman kautta Suomessa vieraileva Andris Slavinskis tutki englanninkielisessä työpajassaan yläkoulun oppilaiden kanssa avaruutta.
LUMA-päivän ehdottomia kohokohtia olivat myös Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen pitämät työpajat. Oppilaat saivat nauttia BioPopin, F2k:n, Summamutikan ja Kemianluokka Gadolinin mielenkiintoisista työpajoista sekä ennen kaikkea niiden osaavista ja innostavista vetäjistä.
Kaikissa vierailevissa työpajoissa oli huomioitu LUMA-päivän teema eli ilma oli pääosassa. BioPopin työpajassa tutkailtiin hengitystä, F2K:n pajassa ihmeteltiin ilmanpainetta sekä tyhjiötä, Gadolinin työpajassa rakennettiin vetyauto ja Summamutikan pajassa tutkittiin ilman koostumusta.
Onnistuneen LUMA-päivän jälkeen yhteistyö Summamutikan kanssa jatkui vielä seuraavana päivänä 7.- ja 8.-luokkalaisille suunnatun geometria-aiheisen matematiikkapäivän merkeissä. Ikosaedrin kokoaminen vaati luokalta todellista yhteistyökykyä.
Kiitos LUMA-keskukselle vierailusta Vanttilan koulun LUMA-päivään!
Vanttilan koulun LUMA-päivä toteutettiin yhteistyössä Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen kanssa
Teksti: Vanttilan koulu.