LUMA-keskus Suomi palkitsi kesäkuussa 2016 Vuoden LUMA-toimijoita. Esittelemme nyt yhden palkituista. Jenni Räsänen on kehittänyt huomattavalla tavalla yhteistyötä yliopistollisten LUMA-toimijoiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa.
Miten olet päätynyt mukaan LUMA-aineiden opetuksen pariin?
Matematiikka ja luonnontieteet ovat kiinnostaneet minua aina, ja lukion jälkeen päädyinkin opiskelemaan matematiikkaa Helsingin yliopistoon. Ajatus opettajaksi ryhtymisestä tuli, kun vedin ensimmäisinä opiskeluvuosina Summamutikka-keskuksen matematiikkakerhoja ja -päiviä ja tajusin, että lasten innostaminen matematiikan pariin voisi olla oma juttuni. Niinpä hainkin vaihtoa opettajalinjalle ja tällä tiellä ollaan edelleen.
Minkälaisia hyviä toimintatapoja, menetelmiä ja käytäntöjä olet luonut tai kehittänyt?
Olen kehittänyt yhteistyössä muiden kanssa suosittuja GeoGebra-verkkokoulutuksia opettajille sekä virtuaalista matematiikkakerho Mathversumia. Lisäksi olen ollut mukana kehittämässä pienten lasten Pikku-Jipot-kerhoja, joita on järjestetty niin virtuaalisesti kuin kasvotusten, Tilastrofi-koulutuksia sekä Helsingin yliopiston kerhonohjaajakoulutusta.
Mihin suuntaan haluaisit jatkossa kehittää LUMA-aineiden opetusta?
Haluaisin, että LUMA-aineiden opetuksessa korostuisi jatkossakin eri oppiaineiden integrointi. Olen kuullut erilaisista hienoista yhteistyöprojekteista, joita eri aineiden opettajat ovat toteuttaneet onnistuneesti yhteistyössä toistensa kanssa ja innostunut näistä kokemuksista todella paljon.
Mitä ajatuksia Vuoden LUMA-toimija -tunnustus sinussa herätti?
Olin hieman epäuskoinen kuullessani Vuoden LUMA-toimija -tunnustuksesta, sillä niin moni tekee hyvää työtä LUMA-aineiden parissa ja ensimmäinen ajatus oli, että miksi valinta kohdistui juuri minuun. Olen kuitenkin hyvin otettu tunnustuksesta ja kiitollinen, että saan tehdä sitä työtä mitä teen.
Kiitokset ja onnittelut!
Kuva: Jenni Räsäsen kotialbumi.