Tutkimuskurssilla opettajien yhteistyössä on voimaa

Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailu eli tuttavallisemmin TuKoKe on Suomen vanhin lasten ja nuorten tiedekilpailu. Usein tutkimustyöt ovat nuoren tutkijan ja ohjaajan tiivistä yhteistyötä, mutta toki kilpailutyön voi tehdä ilman koulun tai ohjaajan tukeakin. Vinkkejä sekä omaan tutkimukseen että ohjaamiseen on tarjolla runsaasti.

Jokainen on tutkija

Lasten ja nuorten tiede- ja teknologiakilpailu Tutki-Kokeile-Kehitä haastaa vuosittain alle 21-vuotiaat keksimään, ideoimaan ja tutkimaan. Kilpailun aiheita ei ole rajattu, joten mikä nuoren kiinnostuksen kohde onkaan, löytyy siitä varmasti aihe työhön. Vuoden 2017 töissä esimerkiksi koulutettiin lehmästä ratsua, tutkittiin Littlest Pet Shop -figuureja ja kehitettiin erilaisia tietoteknisiä sovelluksia.

Kilpailutyön voi tehdä kotona, koulussa tai kerhossa, ja osallistua voi myös sellaisella työllä, jolla osallistuu johonkin toiseen kilpailuun – vaikkapa StarTiin. Jokainen koululainen tai opiskelija tulee tehneeksi kouluvuoden aikana projektin, jolla voisi osallistua. Vuoden viimeisten viikkojen kuluessa ehtii vielä muokata vaikka kouluprojektista Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailutyön, tai nopeana tutkijana aloittaa kokonaan uuden.

Tänä vuonna TuKoKessa on ensimmäistä kertaa mukana myös STEK Sähkökisa, joka kannustaa tekemään erityisesti sähköaiheisia töitä. Kilpailutöitä saa palauttaa helmikuun alkuun asti, joten vielä ehtii aloittaa oman tutkimuksen!

Ohjaaminen on monipuolista ja palkitsevaa

Monesti ohjaaja on ratkaisevassa asemassa kilpailutyön tekemisessä, ja useita tutkielmakursseja ohjannut biologian opettaja Elina Luoma-aho Tampereen klassillisesta lukiosta sanookin ohjaajan toimivan ainakin ”tsempparina, kokonaisuuden hahmottajana, realiteettien toteajana ja aikatauluttajana”.

Ohjaaminen on palkitsevaa hommaa, sillä siinä pääsee todistamaan lasten ja nuorten omaa osaamista ja kykyä toteuttaa isokin projekti. ”Hyvän tutkimussuunnitelman laatimisella on ratkaiseva merkitys tutkimuksen onnistumiselle” muistuttaa Luoma-aho. Mitä suurempaa ja monipuolisempaa tutkimusta tekee, sitä tärkeämpi tutkimussuunnitelma lienee.

Uusia ohjaajia ja itsenäisiä tutkijoita varten Kehittämiskeskus Opinkirjo on koonnut ja julkaissut useita materiaaleja, joista vinkkejä ja inspiraatiota voi hakea. Esimerkiksi Tiedekilpailu – onnistumisia, motivaatiota ja palautetta -kirjasta hyötyvät sekä kokeneet että aloittelevat ohjaajat, mutta lisäksi myös omaa tutkimusta tekevät.

Tutkielmakurssi ohjaajan ja tutkijan apuna

Elina Luoma-aho kertoo, että Tampereen klassillisessa lukiossa järjestetään useamman luonnontiedeopettajan yhteistyönä joka vuosi tutkielmakurssi, ja kurssilla valmistuneita töitä onkin osallistunut menestyksekkäästi TuKoKeen. Tutkielmien ohjaamista harkitsevaa tai aloittelevaa Luoma-aho haluaa rohkaista: jokainen on omassa työssään, ehkä ihan huomaamattakin, ”hankkinut monia tärkeitä taitoja, joiden pohjalta tutkimuskurssia voi rakentaa. Rimaa ei välttämättä tarvitse heti asettaa kovin korkealle”.

Tampereen klassillisen lukion tutkielmakurssi alkaa opettajien yhteisellä orientaatiojaksolla, jossa herätellään innostusta ja ideoita, tavataan tutkijoita sekä yhdistetään tutkimuksia käytännön elämään. Orientaatioviikon jälkeen opiskelijat jakaantuvat ryhmiin, jossa ohjaajina toimivat eri opettajat. Luoma-aho kertoo oppineensa, että ”etenkin tutkimuskurssilla opettajien yhteistyössä on voimaa!”

Tutkielmakurssi onkin mainio tapa tutustua niin tutkimiseen kuin ohjaamiseenkin. Tampereen klassillisessa lukiossa tutkielmien tekoon kuluu keskimäärin reilu kuusi kuukautta, mutta myös tavallisilla kursseilla voi tehdä laadukkaita tutkimuksia nopeammalla tahdilla.

Opinkirjo julkaisi tänä syksynä ensisijaisesti lukion teemaopintoihin tarkoitetun tutkielmakurssin materiaalin, joka sopii hyvin myös mukautettuna muihin kokonaisuuksiin. Materiaalia voi hyödyntää myös itsenäisesti tutkimusta tekevä nuori, sillä se ohjaa tutkimuksen tekemisessä ja raportin kirjoittamisessa. Materiaalin saa käyttöönsä pyytämällä sen osoitteesta tukoke(at)opinkirjo.fi.

Lisätietoja ja osallistuminen kilpailuun »

Teksti: Anna Korkeakangas, Tekniikan akateemiset TEK & Jasmin Välimäki, Kehittämiskeskus Opinkirjo. Kuva: Kehittämiskeskus Opinkirjo.


Tekniikan akateemiset TEK ja Kehittämiskeskus Opinkirjo ovat LUMA-keskus Suomen yhteistyötahoja StarT-toimintakonseptin kehittämisessä ja markkinoinnissa.