Väitöstutkimus: Oppijalähtöistä kestävyyskasvatusta

Kestävän tulevaisuuden rakentamisessa tarvitaan sellaista luonnontieteiden opettajankoulutusta, jossa huomioidaan sekä luonnontieteellisiä että kestävyyskasvatuksen näkökulmia sekä opiskelijoiden toiveita ja tarpeita. Tällä viikolla Helsingin yliopiston kemian opettajankoulutusyksiköstä  väittelee FM Jaana Herranen, joka on tehnyt väitöskirjaansa SECO-tutkimusryhmässä professori Maija Akselan ohjauksessa.

Väitöstutkimuksessa on selvitetty kestävyyteen tähtäävän oppijakeskeisen ja oppijalähtöisen luonnontieteiden opettajankoulutuksen mahdollisuuksia ja haasteita. Väitöskirja pohjautuu neljään vertaisarvioituun tieteelliseen julkaisuun. Jaanan tutkimuksesta voi lukea lisää täältä.

Tutkimuksessa on selvitetty, mitä tarkoitetaan oppijakeskeisellä ja oppijalähtöisellä kestävyyskasvatuksella ja miten näitä lähestymistapoja voidaan erityisesti luonnontieteiden opettajankoulutuksessa toteuttaa. Tutkimuksen tuloksena on luotu muun muassa malli oppilaiden kysymysten käytöstä tutkimuksellisessa luonnontieteiden opetuksessa sekä tutkittu opiskelijoiden kurssien suunnittelua, ja todettu, että se on opiskelijoille mahdollista vaikkakin haasteita aiheuttaa muun muassa opiskelijoiden erilaiset näkemykset määritellä kestävä kehitys ja sen opetus.

Väitöskirjassa esitetään, että opiskelijoiden toimijuutta voidaan tukea oppijalähtöisillä lähestymistavoilla. Esimerkiksi oppijoiden kysymyksiä voitaisiin käyttää opetuksen lähtökohtana sekä arvioida tiedon omistajuutta oppimisprosessissa: kuka määrittelee sen mitä ja miten tiedetään ja opitaan? Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta opiskelijoiden suunnittelemasta ja vetämästä opetuksesta sekä muista oppijoita osallistavista lähestymistavoista, jotta niitä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää paremmin.

Väitöstilaisuus on kaikille avoin ja se pidetään perjantaina 13.12 klo 12  Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella Chemicumin salissa A110. (A.I. Virtasen aukio 1)

Vastaväittäjänä on Associate professor Jesper Sjöström, Department of Natural Science, Mathematics and Society, Malmö University, ja kustoksena on professori Heikki Tenhu.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa.