Leiripäivät aloitettiin YouTubessa näkyvillä livelähetyksillä, joiden aikana katsottiin aina videopätkä Axun tutkimuksista ja sille heräävistä kysymyksistä. Axulta saatiinkin päivittäin vaihtuva aihe, johon ohjaajat johdattelivat studiossa hieman lisää. Lähetyksessä esiteltiin leiriläisille myös päivän aktiviteetit. Leiripäivien aikana interaktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä saatiin luotua WhatsAppin kautta, kun leiriläiset saivat kommentoida ja kysellä kysymyksiä lähes reaaliajassa lähetysten aikanakin. Aamun lähetyksen jälkeen leiriläisillä oli muutama tuntia aikaa tehdä tutkimuksiaan, ja he saivat jatkaa kysymysten kyselyä sekä jakaa kuvia ja videoita tuotoksistaan WhatsAppin sekä Padletin kautta. Iltapäivällä oli vuorossa uusi livelähetys, jossa katseltiin lähetettyjä kuvia ja käytiin läpi tiedettä päivän aikana käsiteltyjen ilmiöiden taustalla.
Maanantaina aiheena olivat suureet ja mittaaminen. Ensimmäisenä aktiviteettina leiriläisten tehtävänä oli piirtää kartta tai pohjapiirustus omasta lähiympäristöstään, kuten kotipihastaan tai omasta huoneestaan. Muita aktiviteetteja olivat muun muassa tilavuusmittaukset erikokoisilla astioilla, aurinkokellon rakentaminen sekä geometristen muotojen etsiminen luonnosta. Jokaisena leiripäivänä olikin useita eri aktiviteetteja, joista lapset saivat valita itselleen sopivat oman kiinnostuksensa mukaan. Innokkaimmat ja nopeimmat tekivät kaikki tehtävät ja kerkesivät vielä muokkaamaan niistä eri versioitakin, joita tehdessä he saivat päästää luovan tutkimisen valloilleen.
Tiistaina järjestettiin lentonäytöksiä ympäri Suomen ja ulkomaillakin asti, kun päivän teemaa, ilmaa, tutkittiin lentämisen avulla. Kokeiden tekoon leiriläiset tarvitsivat muun muassa puukuituisia monikäyttöliuskoja; paineistetun, kohonneen hiilidioksidipitoisuuden kaasusäiliön sekä sähköttömän, käsikäyttöisen polyymeerisäiliön. Näistä joka talouden perustarvikkeista rakenneltiin esimerkiksi paperilennokkeja, ilmatyynyaluksia sekä laskuvarjoja. Rakentelun yhteydessä leiriläiset tutkivat, kuinka painavampi lasti tai isommat siivekkeet vaikuttivat lentokykyyn ja pohtivat muutenkin erilaisia tapoja hyödyntää ilman liikettä lentämisessä.
Keskiviikkona ohjaajat löysivät Axun ihmettelemässä altaalla, joka oli täyttynyt divetymonoksidilla, joten päivän teemana päätettiin sukeltaa tämän aineen jännittävään maailmaan. Lähetyksen aikana leiriläiset keksivät divetyoksidille lukemattomia eri käyttötarkoituksia, ja huomattiin, kuinka monipuolinen ja elämälle välttämätön tämä yhdiste onkaan. H₂O:n pintajännitystä tutkittiin kelluvan klemmarin sekä kolikon päälle tiputettavien pisaroiden avulla. Leiriläiset pääsivät myös tekemään saippuakuplia ja värikästä sadetta sekä tutkimaan lähialueiden vesistöjen veden läpinäkyvyyttä ja syitä vaihtelevaan veden väriin.
Elämä ja sen eri ilmenemismuodot olivat torstaina tutkimuksen keskiössä. Havainnollistavien kuvien avulla mietittiin eliöiden sopeutumista ympäristöönsä ja erityisesti sitä, miten tämä näkyy niiden ulkonäössä. Leiriläiset pääsivät jälleen käyttämään mielikuvitustaan askartelemalla taikataikinasta oman, uuden eliön. Kallioon pesänsä kaivava sammalsaurus, puissa elävä keikuhäntä sekä kiveä syövä avaruusolentobakteeripelle ovat vain muutama esimerkki monesta upeasta oliosta, jotka torstaina muotoiltiin. Päivän aikana päästiin myös ulkoilemaan, kun ympäristöstä pyrittiin tunnistamaan mahdollisimman paljon erilaisia pikkuötököitä ja kasveja. Kuvat olioista sekä kaikkien päivien muistakin aktiviteeteista ovat yhä näkyvissä leirisivulta löytyvien Padlet-linkkien takaa.
Perjantaina leiriläiset pääsivät virtuaaliselle kierrokselle Helsingin observatorioon. Videolla nähtiin optinen teleskooppi ja radioteleskooppi, joiden avulla oli napattu avaruudesta jokin salakirjoitus. Salakirjoitus lähetettiin leiriläisille tutkittavaksi, ja ratkaistu viesti paljasti avaruustaksin olevan tulossa hakemaan avaruusolio Axua kohti uusia seikkailuja. Avaruus ja avaruusmatkailu olivatkin päivän teemana. Rakettien piirtäminen ja rakentaminen olivat suuressa suosiossa ja avaruusaluksista löytyi muun muassa 100 kissanpentua, huonekasveja, puutarhoja ja useita kahvinkeittimiä. Avaruusaluksien rakenteluun käytettiin valmiiksi kotoa löytyviä materiaaleja, kuten paperirullien hylsyjä, foliota ja muovipulloja. Leiriläiset saivat rakettien lisäksi kehitellä omia salakieliä ja -viestejä ja antaa ne muille ratkaistaviksi, sekä askarrella hexaflexagonin ja Möbiuksen nauhan. Iltapäivälähetyksen lopuksi nähtiin vielä Axun lähtö avaruustaksiin, ja ohjaajat kiittivät leirille osallistujia hienosta viikosta, jonka aikana niin leiriläiset kuin ohjaajatkin olivat oppineet paljon.
Virtuaalisesta toteutusmuodosta huolimatta leiri tuntui yhteisölliseltä tapahtumalta, ja ohjaajat pyrkivätkin juttelemaan jokaisen leiriläisen kanssa ja kannustamaan heitä päivittäin, jotta he tuntisivat todella olevansa aktiivisia osallistujia. Tämä osaltaan innosti lapsia osallistumaan yhä enemmän, koska he saivat kokea itsensä huomatuksi ja taitavaksi, eikä kysymysten ja ongelmien kanssa tarvinnut jäädä yksin. Avaruusolio Axun avulla saatiin myös luotua mukaansatempaava juoni leirille, joka kannatteli läpi viikon ja yhdisteli monitieteisesti hyvin erilaisiakin aiheita toisiinsa. Näin jokainen leiriläinen sai kokea tutkimisen ja oppimisen iloa kotoaan käsin poikkeusaikanakin.
Tiedeleiri on osa virtuaalista tiedekasvatuksen tutkimusta, jolla kehitetään uusia ratkaisuja ja toimintamalleja innostaa LUMA-tieteiden opiskeluun. Virtuaalitiedeleiri on myös esimerkki, miten opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa LUMA2020-ohjelmassa kehitetään myös non-formaaleja malleja opetukseen.
Leirisivu (avautuu uuteen välilehteen) Leirisivulla on kaikki työohjeet ja lähetykset koko leirin ajalta.
Soittolista livelähetyksistä (avautuu uuteen ikkunaan)
Kirjoittaja: Pinja Tolvanen (luonnonmaantieteen maisteriopiskelija sekä yksi leirin ohjaajista)
Kansikuva: Veikko Veleslavov