LUMA-opetuksen kehittämistyö jatkuu syksyllä – mukaan uusia kouluja ja päiväkoteja

Tänä kevään LUMA-kehittämisyhteisön täydennyshaussa mukaan haki 27 koulua ja päiväkotia. Meillä oli ilo perehtyä laadukkaisiin hakemuksiin ja hyväksyä lopulta kaikki hakeneet mukaan. Lämpimästi tervetuloa toimintaan syksystä alkaen!

Uudet koulut jatkavat jo aikaisempana vuonna käynnistetyissä teemaryhmissä, jotka keskittyvät teemoihin, kuten lukio-korkeakouluyhteistyö, luonnossa oppiminen, yhteisöllinen projektioppiminen ja sekä teknologiakasvatus, ohjelmointi ja matematiikka.

 – Lämpimästi tervetuloa mukaan uusille kouluille ja päiväkodeille. Hakemuksianne oli ilo lukea, sillä niistä välittyivät into ja halu kehittää LUMA-aineiden opetusta. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä syksyllä, kommentoi verkoston johtaja Maija Aksela. 

Mukaan hyväksytyt opettajat tulevat kouluista ja päiväkodeista eri puolilta Suomea ja opettavat eri kouluasteilla varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Eroistaan huolimatta heidän toiveensa yhteistyölle nousi joitain teemoja esille.

Toiveena muun muassa luonto-oppimista ja teknologiakasvatusta

Hakijat toivovat yhteistyöltä muun muassa innostavia ideoita sekä menetelmiä: He ovat kiinnostuneita kehittämään opetusta ja oppimiskokonaisuuksia esimerkiksi teknologiaa hyödyntäen ja koulun lähiluonnossa toimien.  

Haluamme kehittää ja hyödyntää koulun lähiluontoa oppimisympäristönä paremmin kuin aikaisemmin.”

”Tämän kaltaiseen verkostoon kuuluminen auttaisi meitä kehittämään niitä osa-alueita, jotka koemme haastavimmiksi, kuten teknologiakasvatus ja matemaattiset taidot.”

Uusia toimintamalleja yhteisöllisyyden lisäämiseksi

Näiden aihealueiden lisäksi hakijat ovat kiinnostuneita lisäämään yhteistyötä sekä koulun sisällä että esimerkiksi useamman alueen koulun välillä. Tämän lisäksi toiveissa on myös yhteistyötä alueen muiden toimijoiden, kuten yritysten ja korkeakoulujen, kanssa.

”Optimaalista olisi, jos onnistuisimme luomaan kokonaisuuden, jota voisi käyttää useammalle ikäluokalle yhteistyössä luokanopettajien kanssa.”

”Haluaisimme vahvistaa alaluokkien ja yläluokkien välistä yhteistyötä luonnontieteissä esimerkiksi kerhotoiminnan kautta.”

Lue lisää