Kilpailussa palkitut lapset ja nuoret eri puolilta maailmaa ovat kehittäneet monialaisia ja ilmiöpohjaisia projektitöitä. Palkitsimme lisäksi opettajia ja oppimisyhteisöjä hyvien käytänteidensä jakamisesta. Voittajat saivat palkintojen lisäksi nelipäiväisen matkan Suomeen.
Tänä vuonna LUMA-keskus Suomi-verkosto palkitsi kolme ansioitunutta lasten ja nuorten projektitiimiä sekä kolme oppimisyhteisöä heidän hyvistä käytänteistään. Tuomaristo on kuvannut parhaita palkittuja projekteja oppijalähtöisiksi, kekseliäiksi ja yhteistyötä korostaviksi. Voittajat saivat palkintonsa 13.6. LUMA-päivien yhteydessä järjestetyssä StarT-gaalassa. Palkintojensa lisäksi he saivat nelipäiväisen matkan Suomeen, joka piti sisällään ohjelmaa luonnontieteisiin, matematiikkaan ja teknologiaan liittyen.
LUMA-keskus Suomi on järjestänyt vuodesta 2016 luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian monialaiseen projektioppimiseen keskittyvää StarT-ohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria LUMA-aineiden pariin sekä edistää projektioppimisen kouluissa.
LUMA-keskus Suomi -verkosto onnittelee kaikkia palkittuja!
Parhaat kansainväliset projektityöt 2022
Kilpailuun osallistui projektitöitä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Palkittujen joukossa on huomioitu ikätasoisesti eri koulutusasteita. Arviointikriteereistä voit lukea lisää StarTin sivuilta. Pääset tutustumaan projektivideoihin linkkiä klikkaamalla.
- Comparing the ratio of Aluminum migration to the food from different kinds of aluminum foil, Jordania
- Estudi de la contaminació atmosfèrica a Martorell, Espanja
- Sustainable recycling of contaminated sediment in Yantian River, Kiina
Projektin aihe nousi arjen pohdinnasta
Jordaniassa tiimi tutki alumiinin siirtymistä ruokaan erilaisista alumiinipakkauksista. Projekti sai alkunsa oppilaiden kysymyksestä: Jordaniassa käytetään paljon alumiinifoliota ruoan pakkaamiseen, mutta kuinka turvallista se on? Oppilaat päättivät tutkia näitä jokapäiväisen arjen tuotteita projektityössään, sillä tutkimusten mukaan altistuminen alumiinille saattaa lisätä riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.
Tätä kysymystä päätettiin lähteä selvittämään kemian avulla: Miten eri alumiinituotteet liukenevat happamaan liuokseen? Tulosten perusteella he laativat suosituksen siitä, kuinka eri alumiinituotteita tulisi hyödyntää. Projektin aikana oppia kertyi esimerkiksi työskentelystä laboratoriossa ja osana tiimiä sekä kärsivällisyyttä ja esiintymistaitoja.
Parhaat kansainväliset opetuskäytänteet 2022
Projektien lisäksi palkitsimme oppimisyhteisöjen ansioituneimpia opetuskäytänteitä. Toiminnassamme haluamme tukea opettajien, ohjaajien ja kasvattajien työtä, ja siksi mahdollistamme hyvien käytänteiden jakamisen. Pääset tutustumaan projektivideoihin linkkiä klikkaamalla.
- Music hearing with hearing impaired friends, Etelä-Korea
- Project of sleep, Suomi
- The Planetarium, Jordania
Unitutkimuksissa matematiikka yhdistyi terveystietoon
Unitutkimuksia-projekti syntyi Pikkolan koulun matematiikan opettajan ja terveystiedon opettajan yhteistyönä: taustalla oli ajatus tehdä laaja-alainen oppimisprojekti, joka yhdistelisi matematiikkaa muihin aineisiin, tällä kertaa terveystietoon. Lopulta aiheeksi valikoitui uni ja lepo, sillä niitä oli muutenkin tarkoitus käsitellä opetuksessa projektin aikana.
Oppilaat pitivät ensin unipäiväkirjaa, minkä jälkeen kerätty taulukkodata vietiin matematiikkaan. Aineiston avulla harjoiteltiin suoraan ja kääntäen verrannollisuutta: oppilaat saivat itse päättää, mitä muuttujia he vertasivat toisiinsa. Vaikka tällaista vaikutussuhdetta ei ollut lyhyen aikanavälin aineistosta löydettävissä, pääsivät opiskelijat oppimaan muun muassa verrannollisuudesta, projektityöskentelystä että matematiikan sovellutuksista.