Mukkulan päiväkodin esiopetus Lahdesta, Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetus Taipalsaaresta sekä Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu Tampereelta ovat vastaanottaneet LUMA-tunnustusdiplomit pitkäkestoisesta ja innovatiivisesta LUMA-yhteistyöstä sekä yhteisöllisestä toiminnasta. Palkinnot vastaanotettiin Helsingin yliopiston juhlasalissa perjantaina 10.11.2023. Tässä artikkelissa opettajat kertovat, millaista LUMA-toimintaa esiopetuksessa eri puolilla Suomea tehdään.
Taipalsaaren tutkimusprojekteissa kokeillaan ja kehitetään
– Toimintakulttuuriimme kuuluu yhdessä ihmettely ja lasten kysymyksistä alkava projekti. Parhaat tutkimukset lähtevät arjen ihmettelystä, arjen ilmiöiden herättämistä kysymyksistä, joita esioppilaat haluavat selvittää ja tutkia, sanovat esiopetuksen opettajat Kirsi Rehunen sekä Sanna Kolhonen, Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetusryhmästä.
Taipalsaarella on pitkä perinne esiopetusvuoteen liittyvästä tutkimusprojektista. Toimintakulttuuriin kuuluu yhdessä ihmettely ja lasten kysymyksistä alkava projekti. Parhaat tutkimukset lähtevät arjen ihmettelystä ja arjen ilmiöiden herättämistä kysymyksistä, joita esioppilaat haluavat selvittää ja tutkia.
Taipalsaaren kirkonkylän esiopetus kuuluu LUMA-kehittäjiin ja aktiivinen oppimisyhteisö on ollut mukana monissa erilaisissa opetusta kehittävistä hankkeissa. Esiopetuksella on useita yhteistyökumppaneita ulkomaisissa kouluissa, esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa. Peilitutkimuksissa yhteistyökumppani oli Tanskasta, opettaja Majken Grünfeldin luokka Sct. Mariæ Skolesta.
Rehunen ja Kolhonen kertovat, että esiopetuksen aikatutkimuksissa käytettiin toisen LUMA-kehittäjän, Forssan kuvataidekoulun, ideaa piirustushiilistä.
– Meidän näkökulmamme oli, mitä tapahtuu lasten vuolemille pajutikuille tunnin aikana, kun ne ovat peltipurkissa keskellä nuotiota. Piirustushiilien valmistusta Geopark Sarviniemessä pääsivät seuraamaan myös työvarjostusta tekevät opettajat Kroatiasta. Upea muisto vuosien varrelta on yhteistyö unkarilaisen opettajan Márta Gajdosné Szabón kanssa, jolloin teknologiaprojektiin osallistuivat kaikki taipalsaarelaiset 6-vuotiaat.
– Taipalsaaren kirkonkylän koululaisia kerääntyy syksyllä ympärillemme ja heillä on sama kysymys, ”mitä te tänä vuonna tutkitte?” tiivistävät Rehunen sekä Kolhonen.
LUMA-yhteistyö on myös merkki laadukkaasta opetuksesta. Taipalsaarella on luotu brändi pitkäjänteisestä kehittämistyöstä tutkivaan oppimiseen – myös avoimuus ja yhteistyö huomioon ottaen.
Upeaa on myös vanhempien ja isovanhempien osallistuminen projektin kuvaamiseen, tai jopa haastateltavana asiantuntijana toimimiseen. Toiminnan tavoite on huomata lasten vahvuuksia ja mielenkiinnonkohteita, joiden kautta opitaan raportointia, valokuvaamista, kirjoittamista, ajan mittaamista ja ryhmän vuorovaikutus paranee. Kansainvälinen yhteistyö kiinnostaa tulevaisuudessakin.
Merkityksellistä toimintaa Tampereella
Tampereella sijaitsevan Kalkunvuoren päiväkodin ja koulun esiopetustoiminnan lähtöpisteenä voidaan pitää LUMA-keskus Suomen projektioppimisen StarT-ohjelmaa, kertovat Marika Kuusisto, varhaiskasvatuksen opettaja esiopetuksesta, sekä Elina Niemelä, varhaiskasvatuksen opettaja varhaiskasvatuksen puolelta. Ilmiöoppiminen oli jo tuttua opettajille, mutta sen yhteyteen kaivattiin jotakin monipuolisempaa, ehkä kokeilevampaa opetustapaa. LUMA-lähettilään kanssa tehty yhteistyö ja lähettilään pitämä mallitunti auttoivat jäsentämään omaa opetusta ja toivat rohkeutta kokeilla itse. Tarvittavien välineiden lainausmahdollisuus mahdollisti heittäytymisen aiheeseen lapsilta syntyneiden ideoiden pohjalta.
Kalkunvuoressa valkoiset takit roikkuvat naulakossa. Lapset ovat valmiina tutkimaan – ja myös onnistumaan yhdessä.
– Eskareiden kanssa olemme yhdessä miettineet, että mitä tutkimus tavaroita olisi hyvä olla. Koen, että olemme onnistuneet levittämään innostusta tiedekasvatukseen ja matematiikan opetukseen. Nykyään tiedetunnit ja tutkiva oppiminen on osa meidän eskarimme arkea. Iltapäiväkerhotoimintaa kuuluu myös tiedepaja, jossa teemme pieniä tutkimuksia, kertovat Kuusisto ja Niemelä.
Laaja-alainen oppiminen toteutuu nykyään sujuvasti projektioppimisen kautta. Teknologiakasvatusta, uusia lukutaitoja ja työelämätaitoja on sisällytettyinä projekteissa. Tärkeä osa projektin onnistumista on ollut oman tiimin tuki ja yhdessä tekeminen.
Kuusisto kertoo, että jatkuva itsensä kehittäminen, uuden oppiminen ja uusien käytänteiden luominen pitää yllä mielenkiintoa työhön. Samoin tarttuminen erilaisiin projekteihin tuo työhön uutta intoa ja mielenkiintoa. Kokemus siitä, kuinka lapset innostuvat ja sanoittavat ilmiöitä, saa jatkamaan. Lapset ovat aina innostuneita ja kiinnostuneita tiedetunneilla. Niemelä lisää, että uteliaisuus ympäristön ilmiöihin, lasten kysymykset ja pohdinnat sekä oma että viiskareiden innostus, ruokkivat työmotivaatiota. Opettajan työssä he kokevat eskari- ja viiskari-ikäisten kanssa työskentelyn mielenkiintoisena, koska vuosi on hyvin intensiivinen, ja lapset ovat hyvin vastaanottavaisia kaikelle.
– Jos saan oppimisen ilon sytytettyä vuoden aikana, niin koen onnistuneeni työssäni. Tiedekasvatus on merkittävä osa eskarivuotta. Lasten pohdinnat ilmiöiden ratkaisemiseksi ja kokeilemisen riemu, summaavat Kuusisto ja Niemelä.
Innokkuutta havainnoida Lahdessa
LUMA-opetus on ollut Lahdessa sijaitsevan Mukkulan päiväkodin esiopetuksessa jo 1990-luvulta saakka. LUMA-toiminta aloitettiin Heurekan ja Helsingin yliopiston yhteistoimin.
– Opettajan työssä innostaa lasten kiinnostus ja innokkuus havaintoihin ja tutkimuksiin ja ihastus, kun he ovat löytäneet jotakin uutta tai saaneet todistaa jonkun kiinnostavan ilmiön, yhtyvät varhaiskasvatuksen opettajat Marjo Lehtovuori ja Kaijaliisa Raikamo.
– Toivomme jatkossa lisää koulutusta, jota olemme jo saaneetkin LUMA-keskuksen kautta.
Vuonna 2010 Mukkulan päiväkoti sai Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahaston myöntämän apurahan hankkeelle. LUMA-hankkeen lisäksi esiopetukselle avattiin ovet myös Eurooppalaiseen LUMA-projektiin, nimeltä The Fibonacci. Mukkulan päiväkoti oli mukana hankkeessa vuosina 2009–2012. Nykyään LUMA-toiminta on vakiintunut keskeiseksi osaksi opetusta. Lasten kanssa tehdään mm. luonto- ja vesitutkimuksia sekä Varga-Nemenyi -metodiikan matematiikkaharjoituksia. Havainnointi, tutkimukset ja toiminnallisuus ovat keskeisiä toimintatapoja. Lapset käsittelevät taiteen keinoin oppimaansa eli kuvittavat ilmiöitä esimerkiksi veden kiertokulkua tai aikaa ja avaruutta.
– Teemme yhteistyötä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen kanssa. Vierailemme lapsiryhmien kanssa tiedeluokassa. Järjestämme perinteisesti vuosittain LUMA-illan vanhemmille ja esioppilaille viikolla 8, kiteyttää Lehtovuori ja Raikamo.
Lue Etelä-Suomen sanomien artikkeli Mukkulan päiväkodin LUMA-yhteistyöstä sekä Länsi-Saimaan sanomien kirjoitus Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetusryhmästä. Mukkulan päiväkodin esiopetusta haastateltiin Radio Voimaan 24.11. Haastattelu on kuunneltavissa esimerkiksi Spotifyn kautta.
Suuret kiitokset kaikille kouluille ja opettajille hyvästä yhteistyöstä vuosien varrella!
Luethan uusimman uutiskirjeemme, jos sinua kiinnostaa projektioppiminen, yhteisölliset mallit ja elinikäinen oppiminen. Kuusi kertaa vuodessa sähköpostiin tulevan uutiskirjeen tilaat tästä linkistä.