Junior University tarjoaa opettajille laajoja, valmiita kokonaisuuksia opetukseen. Sisällöt pohjautuvat opetussuunnitelmaan. Lisäksi Junior University järjestää tapahtumia, työpajoja ja muuta innostavaa lapsille ja nuorille.
LUT-yliopiston Junior University toteuttaa koko kaupungin ikäluokat kattavia tiedekasvatustoimintoja. Lappeenrannan kaupungin Uniori-toiminnassa LUT-sisältöjä ovat mm. eskariboksi, 3. luokkien vesipäivät ja kiertotalousteema, 5. luokkien kestävän liiketoiminnan teema, 8. luokkien monialainen oppimiskokonaisuus ”puhdas ilma, puhdas vesi ja kestävä asuminen” sekä siihen liittyvät työpajat LUTilla. Lisäksi Unioriin kuuluu kattava lukioyhteistyö.
Junior Universityn Uniori-toiminnan teemat pohjautuvat LUT-yliopiston strategisiin painopistealueisiin. Samalla ne pohjautuvat opetussuunnitelmiin ja vastaavat niihin strategisella tavalla. Esimerkiksi puhdasta vettä käsittelevään kokonaisuuteen sisältyy ”vesipäivät”, jotka toteutetaan 3. luokalla. Vesi-teemaa opiskellaan kolmannella luokalla opetussuunnitelman mukaisesti. Tällä tavoin oppilaille ja opettajille saadaan laadukas ja valmis kokonaisuus, joka vastaa selkeään tarpeeseen.
Asiantuntijoiden ja kehittäjäopettajien luomat materiaalit inspiroivat oppimaan
Materiaalit on kehitetty LUT-asiantuntijoiden ja Lappeenrannan kehittäjäopettajien voimin. Sisällöissä näkyy LUTin tutkimusalat ja toisaalta mukana on opettajien vahva pedagoginen asiantuntemus ja OPSista nousevat teemat. Tutkimustiedon aktiivisesta hyödyntämisestä löydät Uniorin opettajien tukisivustolta, kohdasta – opetussuunnitelmaa täydentävä suunnitelma.
Uniori-toimintaa toteutetaan Lappeenrannan kaupungin ja LUT-yliopiston tiiviissä yhteistyössä. Sisältöjen suunnittelussa on hyödynnetty LUTin asiantuntemusta. Myös paikalliset toimijat ovat olleet mukana kehittämistyössä. Kiertotalousteemaa on kehitetty Etelä-Karjalan jätehuollon kanssa ja Lappeenrannan seudun ympäristötoimi osallistuu vesipäivien toteutukseen. Kestävän liiketoiminnan kokonaisuus integroituu Nuorten yrittäjyys ja talous NYT:n Yrityssankari-ohjelmaan.
Lisätietoja:
https://www.uniori.fi/opettajat/3-luokka/
https://www.lut.fi/fi/artikkelit/10-tekoa-puhtaamman-veden-puolesta
https://research.lut.fi/converis/portal/detail/Publication/22197395
Kirjoitus on osa LUMA-keskus Suomen blogisarjaa: Valtakunnalliset innostavat LUMA-mallit. Jokainen valtakunnallinen LUMA-keskus esittelee oman idean tai mallin valtakunnallisessa juttusarjassa vuonna 2024.
Aikaisemmat sarjan julkaisut:
- Osa 1 – Monialaista oppimista ja innostusta Aalto-yliopisto Juniorilla
- Osa 2 – Tutkijat vierailevat lukioissa – Oulun yliopiston LUMA-keskus edistää yhteistyötä
- Osa 3 – Päijät-Hämeen LUMA-keskus satsaa kuntayhteistyöhön – kestävä kehitys painopisteenä
- Osa 4 – Resurspersonerna i Skolresurs – en ovärdelig del av vår verksamhet
- Osa 5 – Koulukiertueita ja kirjastoyhteistyötä – LUMA-keskus Pohjanmaa edistää tiedekasvatuksen tavoitettavuutta
- Osa 6 – Opiskelijoiden osallistaminen LUMA-toimintaan Lapissa
- Osa 7 – ”Paras päivä pitkään aikaan!” – Tiedekerhossa opitaan yhdessä
- Osa 8 – Tähtitieteen lyhyt oppimäärä luokanopettajille – ideoita avaruusaiheiden opetukseen
- Osa 9 – Tampereen yliopiston Juniversity: Tiedekasvatuksen tulevaisuus
- Osa 10 – Keski-Suomen LUMA-keskus: ”Yhteistyö aineenopettajakoulutuksen kanssa on mielekästä”
Kirjoittanut: Leena Ikonen, LUT-yliopisto, Jemima Unger, viestinnän ja yhteiskuntasuhteiden asiantuntija, LUMA-keskus Suomi (Helsingin yliopisto)