Kansallisen LUMA-keskus Suomi -verkoston ensimmäiselle johtajalle myönnettiin 17.12.2024 maailman ensimmäinen LUMA Science Ambassador -tunnustus kiitoksena merkittävästä pioneerityöstään verkoston ja LUMA-toiminnan kehittämisestä vuodesta 2003 lähtien, niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Hän siirtyy johtajan tehtävästä omasta toiveestaan tässä vaiheessa taustalle tukijoukkoihin ja jatkaa vielä päätoimisesti professorin tehtäväänsä noin viitisen vuotta ennen eläköitymistä. 20 % työajastaan Aksela tekee vielä kansallisia ja kansainvälisiä LUMA-tehtäviä sekä tukee uutta johtajaa, professori Jan Lundellia tehtävässään. Prof. Lundell aloitti johtajakauden 1.2.2025.
Yhdessä olemme enemmän
Prof. Maija Aksela alkoi rakentamaan yhteisöllisesti kansallista LUMA-keskus Suomi -verkostoa vuonna 2013, ja on toiminut sen ensimmäisenä johtajana vuosina 2013–2025. Nykyään verkosto kattaa 11 yliopistoa ja 13 alueellista LUMA-keskusta.
”On ollut ilo ja kunnia 21 vuoden ajan palvella ja rakentaa toimintaa upeiden asiantuntijoiden ja yhteistyötahojen kanssa yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti. Tiede kuuluu kaikille! Nykypäivän lapset ja nuoret ovat tulevaisuuden tekijöitä. Haluamme tarjota oivaltamisen ja onnistumisen iloa jokaiselle.”, Aksela kertoo.
”Tänään mielessäni on päällimmäisenä kiitollisuus. LUMA-talkoisiin on osallistunut valtava joukko taitavia ihmisiä ja organisaatioita. Taitavia opettajia haluan myös kiittää ja nostaa heidän merkitystään. Yhdessä olemme saaneet rakentaa tulevaisuutta nuorille. Parasta tällä matkalla on ollut vahva yhteisöllisyys ja ihmiset. Yhdessä olemme enemmän!”, hän summaa tunnelmiaan.
Aktiivista LUMA-työtä vuodesta 2003
Professori Aksela alkoi rakentamaan vuonna 2003 ensimmäistä LUMA-keskusta Helsingin yliopistoon edistääkseen yhteisöllistä oppimista eri yhteiskunnan toimijoiden (korkeakoulut, koulut ja päiväkodit ja muut yhteiskunta) välillä. Hyvistä malleista ja vaikuttavuudesta on julkaistu yhdessä verkkokirja: Yhteisöllistä tiedekasvatusta Helsingin yliopistolla vuodesta 2003.
”Uusin tiede ja sen opettamisen tutkimus tehdään tutuksi eri tavoin kaikille ja samalla me yliopistolla opimme hyvässä vuorovaikutuksessa. Tulevaisuuden tekijöillä on paljon hyviä kysymyksiä ja ideoita! Opettajien merkitys on suuri: jokainen opettaja vaikuttaa yli sata vuotta – ensin oman työaikansa ja sitten omien oppilaidensa kautta.” summaa tiedekasvatuksesta edelleen innostunut professori Aksela.
Vuonna 2010 Maija Aksela perusti kansallisen LUMA-neuvottelukunnan yhteistyöfoorumiksi, jonka toimintaan on osallistunut kymmeniä organisaatioita. Aksela laskee osallistuneensa 21 vuoden aikana noin 50:een LUMA-keskusten, tiedeluokkien ja tapahtumien avajaistilaisuuksiin ja 150:een johtokunnan kokoukseen. Hän on myös tehnyt yhteistyötä yli 30 maan kanssa.
LUMA-työ on osa kansallista LUMA(TE)-strategiaa ja toimenpideohjelmaa. Verkosto on saanut opetus- ja kulttuuriministeriötä kolme valtakunnallisen tehtävän kautta. Prof. Aksela on johtanut myös kansallista OKM:n rahoittamaa LUMA Suomi -ohjelmaa, jossa oli mukana 37 projektia. Prof. Aksela on johtanut useita Opetushallituksen rahoittamia opettajien jatkuvan oppimisen ohjelmia ja niiden verkkokursseja. Lisäksi hän on perustanut LUMAT Research Science Forumin ja tieteellisen LUMAT-lehden.

Opettajankoulutusta, tutkimusta ja LUMA-työtä tehty innolla
Professori Maija Aksela on työskennellyt vuodesta 1997 lähtien Helsingin yliopistossa opettajien koulutuksen, tiedekasvatuksen ja uusien opetusmenetelmien kehittämisen parissa. Hänellä on sekä luonnontieteellinen että kasvatustieteellinen jatkokoulutus. Vuonna 2001 hän aloitti yhteisöllisesti rakentamaan uutta opettajankoulutusmallia ja integroi siihen uudella tavalla LUMA-tiedekasvatuksen. Mallista voi lukea lisää tästä artikkelista. Kemian opettajankoulutusyksikön uusiin mahdollisuuksiin voi puolestaan tutustua lisää koulutusohjelman verkkosivuilla.
Aksela on julkaissut yli 400 julkaisua ja ohjannut satoja opinnäytetöitä LUMA-aiheisiin liittyen. LUMAlab Gadolinia (ent. Kemianluokka Gadolin) hän on johtanut yli 16 vuotta. Juhlakirjassa on avattu mallia, jossa tiedeyhteisö, opettajankoulutus, kouluasteet ja elinkeinoelämää toimivat yhdessä: LUMAlab Gadolin | Tiedekasvatus | Helsingin yliopisto.
Tulevaisuuden tekijät sydämissä
Läksiäislahjanaan prof. Aksela julkisti seminaarissa uuden LUMA-oppaan, joka esittelee verkoston toimintamalleja ja aktiviteetteja. Opas on hänen testamenttinsa yhteisölliselle LUMA-työlle. Työn merkitystä on avattu oppaan alussa olevassa kirjoituksessa. Kirjoituksen pääsanomana on tulevaisuuden tekijät sydämissä.
Tutustu uuteen LUMA-oppaasteen tästä linkistä. Johtaja Maija Akselan puheen LUMAsta nyt ja tulevaisuudessa voi katsoa 17.12.2024 järjestetyn LUMA-seminaarin tallenteesta tästä linkistä.