I vår fick barn, blivande lärare, lärare och föräldrar tillsammans lära sig om vetenskapens under i skolornas vetenskapsklubbar. Dessutom, i syfte att utveckla forskningsbaserad undervisning, testas vetenskapsklubbar samt utvecklas som en del av det internationella, fleråriga programmet StarT LUMA. I vårens klubbar är de som lär sig ”stjärnor” – deras frågor, kreativitet och kunskaper – står i centrum.
Sammanfattningsvis, är vetenskapsklubbarna fungerande och ändamålsenliga lärmiljöer. Lärmiljöerna kan användas som en del av skolans läroplan, lärarutbildningen eller vetenskapsfostran för familjer på fritiden. I vår provade programmet StarT LUMA en ny kollaborativ arbetsmodell för vetenskapsklubbar i tre andra länder utöver Finland: Sydafrika, Indonesien och Jordanien. Den viktigaste faktorn – utöver fokusen på dem som lär sig – är att jobba tillsammans. Att jobba tillsammans stöder de känslomässiga färdigheterna och gemenskapen. Projektlärande används som arbetsmetod. Det är också ett av StarT LUMAs forskningsobjekt.
Internationellt projektlärande – tillsammans
I det fleråriga programmet StarT LUMA ingår också en nätkurs på engelska. Kursen stöder genomförandet av kollaborativt projektlärande och ger exempel på hur det går till att studera i StarT LUMA-vetenskapsklubbarna. Emellertid ordnas stöd för kollaborativt lärande också i ett webbinarium och ett internationellt StarT LUMA vetenskapsläger.
Vidare, strävar forskningen som genomförs i samband med programmet till att hitta nya relevanta lösningar för mångsidiga och helhetsskapande LUMA-studier (STEM-studier), både i skolor och inom lärarutbildningen. Såväl blivande lärare som färdigutbildade lärare – som vill komplettera sin kompetens – har möjlighet att dra nytta av de nya modellerna och lösningarna.
”Det här är roligt! När fortsätter vetenskapsklubben?”, kommenterar en deltagare på vetenskapsklubbens sista träff. Den sista träffen ordnas i form av en liten vetenskapsmässa. Under mässan presenterar barnen de projekt de arbetat med i mindre grupper. Under mässan får barnen också introducera sina föräldrar till vetenskapens glädje när de tillsammans bekantar sig med de experimentella arbeten som barnen väljer ut som de bästa.
Sociala medier som hjälpmedel
Medan klubben pågår får vi via en Whatsapp-grupp för föräldrar höra om hur ivriga barnen är och hur de bland annat hemma visar bilder på sockerregnbågar de gjort. ”Den bästa dagen på länge”, säger en klubbdeltagare till sina föräldrar.
Vårens vetenskapsklubbar träffades en gång i veckan i sex veckor. Blivande lärare planerar innehållet i klubbarna som en del av lärarutbildningen. Till planeringen bidrar skolornas lärare och dessutom beaktas barnens önskemål och frågor. Varje klubbträff har aktivt program och engagerar barnen. I StarT LUMA-vetenskapsklubbarna är deltagarna ”stjärnor”!
Kollaborativt projektlärande som arbetsmetod
I de mångsidiga vetenskapsklubbarna används kollaborativt projektlärande som arbetsmetod. Klubbarna ordnas som en del av Helsingfors universitets lärarutbildning och LUMA-vetenskapsfostran, i samarbete med Helsingfors stad. I pilotprojektets vetenskapsklubbar för skolor deltar elever med många olika nationaliteter. Språket i klubbarna är i regel finska, och engelska enligt behov.
”Projektlärande möjliggör ett inspirerande lärande tillsammans. När barnen arbetar med sina projekt utvecklar de samtidigt färdigheter som är viktiga för framtiden på många sätt – kreativitet, problemlösning, kritiskt tänkande och samarbetsfärdigheter. Vetenskapsklubbarna skapar en utmärkt lärmiljö för att genomföra experimentella projekt tillsammans med barn och unga. De ger också lärarstuderande genuina erfarenheter med barn och unga, där studenterna kan lyssna på barnens frågor och diskuterar dem”, berättar forskardoktor Outi Haatainen, projektchef för StarT LUMA.
Haatainen är lärare på en kurs vid universitetet, där blivande lärare är ledare för vetenskapsklubbar som ordnas i samarbete med skolorna. På kursen studeras också kollaborativt projektlärande i synnerhet ur lärarutbildningens synvinkel.
Reija Pesonen och Aleksi Takala från Helsingfors universitet deltog också i handledningen av de blivande lärarna på vetenskapsklubbarna. Pesonen är intresserad av lärarnas kontinuerliga lärande inom LUMA-området och Takala är intresserad av moderna lärmiljöer, till exempel användning av artificiell intelligens i undervisningen.
Att få göra själv inspirerar
Barnen får utveckla egna intressanta och praktiska projekt, som bland annat behandlar att få bort olika typer av smuts från kläder med olika lösningar samt fenomen i samband med antändning och släckning av olika material.
Klubbdeltagarna presenterar sina resultat muntligen och med hjälp av postrar och videor på sista träffen. Enligt en deltagare var klubben den bästa någonsin. När ledarna i slutet av klubben ber deltagarna om respons visar alla fulla tio poäng med fingrarna – vissa till och med tre gånger. När klubben är slut får alla deltagare ett StarT LUMA-diplom och molekylspelkort som de kan använda för att studera tillsammans hemma.
Under den sista träffen får också föräldrarna lära sig om lavalampor och att göra såpbubblor med hjälp av torris under barnens ledning. De var barnens favoritprojekt under vetenskapsklubben. Föräldrarna konstaterade att de lärde sig mycket.
Responsen är uppmuntrande. Det önskas mer vetenskapsfostran av det här slaget för hela familjen. Enligt föräldrarna var barnen mycket entusiastiska och de lärde sig mycket. Det ansågs viktigt att barnen får göra själva och fråga och förundra sig, och att det reserveras tid för det.
En ny form av lärarutbildning
Det internationella programmet StarT LUMA har som mål att stödja en ny form av inspirerande och mångsidig lärarutbildning. Dessutom vill programmet stöda både blivande lärares och färdigutbildade lärares kontinuerliga lärande på ett nytt sätt i en informell lärmiljö.
Målet med utvecklingsprojektet för nya vetenskapsklubbar är att tillämpa nya forskningsbaserade lösningar såväl nationellt som internationellt. Det är ett nytt initiativ och en fortsättning på det internationellt prisbelönta programmet StarT. Du kan läsa mer om det prisbelönade programmet på finska eller engelska bakom denna länk.
”De preliminära resultaten av det första genomförandet är intressanta. De blivande lärare och färdigutbildade lärare som deltog i klubben ansåg att vetenskapsklubben var ett mycket meningsfullt sätt att lära sig tillsammans och få pröva på nya saker i lugn och ro. Lärarna berättade att de använt det de lärt sig i vetenskapsklubben också på sina timmar. Vetenskapsklubben verkar kunna vara en ny form av fortbildning. Men vi behöver mer forskning. Vetenskapsklubben bjuder alla på insikter och glädjen av att lyckas inom vetenskap”, berättar ledaren för programmet StarT LUMA, professor Maija Aksela från Helsingfors universitet.
Under Akselas ledning lanserades det första internationella och kollaborativa StarT-programmet år 2017. Det nya internationella initiativet StarT LUMA och dess forskningsprogram är den fjärde versionen av programmet.
LUMA-vetenskapsfostran utvecklar och forskar kollaborativt fram nya pedagogiska lösningar för en god, hållbar framtid.
—