Skolresurs, placerat vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi, har som uppgift i LUMA-center Finland-nätverket att ansvara för den svenskspråkiga verksamheten i nätverket. Skolresurs inledde sin verksamhet år 2007 som ett resurscenter för att promovera matematik, naturvetenskaper och teknik för barn och unga – sedan dess har enheten haft i bruk ett resurspersonsystem som är en värdefull resurs för Skolresurs.
Systemet bygger på att ha yrkesaktiva lärare och forskare som är knutna till Skolresurs verksamhet via aktivitetsöverenskommelser. I överenskommelserna definierar vi vilken typ av aktiviteter och hur mycket en resursperson är med i verksamheten.
Typiska aktiviteter för resurspersonerna är att vara med och ordna fortbildningar samt fungera som fortbildare på dem. Resurspersonerna är en ovärderlig kanal till undervisningsfältet, i och med att de i sitt dagliga arbete ser, hör och möter vilka behoven är i undervisningen. Därmed kan vi inom Skolresurs ta upp dessa och planera åtgärder för att bemöta dem. Ett sådant var exempelvis behovet av kunskaper i Python-programmering bland gymnasiets matematiklärare, som påtalades i samband med att programmering skulle införas som obligatorisk kurs i gymnasiet. Det behovet kunde Skolresurs snabbt bemöta genom att ordna fortbildningar runt om i Svenskfinland, ledda av våra resurspersoner som fungerar som matematiklärare på gymnasienivå.
Långvarigt arbete och tät kontakt med lärarfältet
Resurspersonerna utvecklar även pedagogiskt material och didaktiska metoder som de testar i klass och presenterar vid olika evenemang. Exempel på dylik verksamhet finns det gott om, bl.a. det långvariga arbetet med öppna laborationer, som vår resursperson Berit Kurtén jobbat med i många år, det stöd vi ger till klasslärare för att utföra naturvetenskapliga experiment med barn i årskurserna 4–6, samt det material vi presenterar i vår materialbank och de bloggar våra resurspersoner upprätthåller.
Resurspersonerna fungerar dessutom som en direkt informationskanal till lärarfältet.
Under ett läsår träffas hela teamet fysiskt åtminstone i början av läsåret, då vi talar oss samman om det kommande årets aktiviteter samt diskuterar nya initiativ och uppdagade behov. Det här mötet försöker vi ordna på inspirerande platser. Vi har t.ex. besökt Skärgårdshavets forskningsinstitut på Själö som är en del av Åbo Universitets biodiversitetsenhet.
I början av vårterminen håller teamet ett andra gemensamt möte. Under mötet följer vi upp hur läsårets överenskomna aktiviteter framskridit. Också på detta möte ägnar vi tid åt att diskutera framtida aktiviteter. Utöver dessa möten träffas resurspersonerna i mindre grupper enligt behoven i de aktiviteter de är med och utför.
Företagsvärlden och skolvärlden förs samman
Genom åren har vi haft runt trettio personer som fungerat som resurspersoner. De flesta av dem har varit ämneslärare i matematik och naturvetenskap eller forskare och doktorander i motsvarande ämnen. Också klasslärare har ingått och ingår också idag i resursteamet.
För tillfället ingår fjorton resurspersoner i teamet, varav nio är yrkesaktiva inom undervisningen, fyra personer kopplade till forskning och undervisning på universitetsnivå samt en person som jobbar i företagsvärlden.
Ett nytt inslag i teamverksamheten fr.o.m. i år är att vi också har en resursperson placerad i företagsvärlden. Syftet med att ha en resursperson från företagsvärlden – en näringslivsambassadör som vi vill kalla det – är att föra närmare näringslivet, speciellt den tekniska och naturvetenskapliga sektorn, med skolvärlden. Under läsåret 2023–2024 har vår näringslivsambassadör arbetat tillsammans med en annan resursperson i teamet – en av våra gymnasielärare – med att utveckla ett escape room med temat ”Energi”, avsett att användas för undervisning i fysik eller kemi på åk 1–2 i gymnasiet. Det här projektet kommer att presenteras på SonS2024.
Läs mera om Skolresurs, våra resurspersoner och aktiviteter på www.skolresurs.fi
Nyheten är en del av LUMA-center Finlands bloggserie: Riksomfattande inspirerande LUMA-modeller. Varje riksomfattande LUMA-center introducerar en egen idé eller modell i den riksomfattande serien år 2024.
Tidigare innehåll som publicerats:
- Osa 1 – Monialaista oppimista ja innostusta Aalto-yliopisto Juniorilla
- Osa 2 – Tutkijat vierailevat lukioissa – Oulun yliopiston LUMA-keskus edistää yhteistyötä
- Osa 3 – Päijät-Häämeen LUMA-keskus satsaa kuntayhteistyöhön – kestävä kehitys painopisteenä
Artikeln är skriven av: Bengt-Johan Skrifvars, Verksamhetsledare, Skolresurs – Åbo Akademi
Redigerad av: Jemima Unger, specialist i kommunikation, LUMA-center Finland