Glad överraskning för Malms skola i Pargas

Annika Norrgård, ämneslärare i Malms skola i Pargas, berättar om hur hon och skolan har upplevt samarbetet med LUMA-center Finland och vad det lett till. LUMA står för STEM-ämnena, vetenskap, teknik och matematik. Förkortningen STEM kommer från engelskans Science, Technology, Engineering, Mathematics. Motsvarande förkortning på finska är LUMA.

Malms skola i Pargas överraskades med ett LUMA-diplom i höst. Diplomet utdelades på LUMA-center Finlands jubileumsseminarium 10.11.2023. Skolan fick ta emot diplomet för innovativt och långsiktigt samarbete och gemenskaplig verksamhet. 

En kvinna med glasögon.
Annika Norrgård är pedagogie magister (klasslärare) och fungerar som ämneslärare vid Malms skola i Pargas.

– Det kändes jättebra! En väldig överraskning för det första att vi blev tilldelade diplomet. Det kändes jättebra för det gångna skolåret då vi jobbat med omgivningslära och fysik och kemi, eftersom vi för tillfället fokuserar på dem. Det var jättefint att få en utmärkelse, säger Norrgård.

I Malms skola i Pargas har man satsat stort på att eleverna ska få experimentera och laborera mera. Genom att experimentera får eleverna kunskap om vad den teoretiska biten innebär i vardagslivet och ger en ökad förståelse för fenomen i vardagen.

– Vi vill väcka deras nyfikenhet lite, de vill ta reda på själv, sporrar Norrgård.

Entusiasm och ytspänning på tapeten

I Malms skola i Pargas har satsningen lyckats bra – eleverna njuter av att experimentera och testa själv. Det är ett bra sätt att fördjupa sig i teoridelen och få göra något annat.

– Först gör de teoridelen, efter det prövar de hur det fungerar. Exempelvis, vad betyder ytspänning? Sedan laborerar vi för att se, förklarar Norrgård.

I praktiken betyder ytspänning att de krafter som håller ihop vattenmolekylerna är starkare än krafterna som finns mellan vattenmolekyler och molekyler i luften.

Norrgård har jobbat som lärare i snart 23 år. Allt började med att hon härstammar från skärgården.

– Jag kommer från skärgården och läraryrket har legat mig varmt om hjärtat redan tidigt. Hemma testade jag på olika saker.

– Mamma och pappa sade att jag kanske inte behöver testa på allt. Men jag har varit med om när pappa plockat isär traktorer och sett hur saker fungerar, säger Norrgård.

Naturvetenskap i hjärtat

De naturvetenskapliga ämnena ligger Norrgård varmt om hjärtat. Hon ser också en koppling mellan praktiska experiment och att förstå sig på teori.

– När barnen får experimentera själv, kommer de bättre till insikt om vad teorin betyder, belyser Norrgård.

I ungdomen tänkte Norrgård länge att läraryrket skulle vara roligt att jobba med. Speciellt de naturvetenskapliga ämnena, det vill säga STEM-ämnena.

– Naturvetenskapliga ämnena – fysik, matematik, kemi, har alltid legat nära hjärtat.

I sitt arbete som lärare har Norrgård lärt sig massor. Hon tycker att man ständigt lär sig av barn.

– Man kan alltid ta reda på och försöka förklara till nästa gång. Jag har fått jobba med LUMA centren via barnens akademi, i Vasa och Helsingfors. Det har också gett mig nya idéer om vad man kan göra. Samtidigt har Skolresurs också gett mig tips på vägen.

– Samarbetet med både LUMA och Skolresurs har fungerat jättebra! säger Norrgård.

Det bästa med LUMA-verksamheten är barnens upptäckarglädje – den sprids då man lär sig tillsammans.

– Att få se eleverna, när de har möjlighet att testa olika saker i teorin och sedan kommer till insikt. Oj, är det så här det fungerar! Att få en sådan aha-upplevelse!

Läs mer om LUMA-center Finlands verksamhet i e-boken LUMA Finland. Vi hoppas boken bidrar till nya insikter och en stor upptäckarglädje!

Barn testar teknik och elarbete.

 

Skriven av:
Jemima Unger