Klimatforumet för lärare arrangerades för sjunde gången i Hyytiälä – ta en titt på bilderna och föreläsningsmaterialet

Lärare fick uppleva det internationella klimatforumet ämnat för lärare (Teachers’ Climate Change Forum, eller TCCF) i Hyytiälä. Evenemanget ordnades för sjunde gången på Hyytiälä forststation 1–3.9.2024. Lärare från 10 olika länder deltog i forumet. Erfarenheter av att lära sig tillsammans, träffa andra likasinnade samt delta i verkstäder och dagliga föreläsningar gick av stapeln i Hyytiälä. Temat för forumet år 2024 är samarbete mellan lärare och forskare. I samklang med finsk tradition fick klimatforumets deltagare dessutom bada bastu, grilla tillsammans och vandra i skogen. I syfte att fortsätta ett gott teamarbete ordnades forumet som ett samarbete mellan Helsingfors universitets vetenskapsfostran (som en del av nätverket LUMA-center Finland) och Institutet för atmosfär- och jordsystemsforskning (INAR). 

Lärare från världens olika hör träffades på det flerårliga klimatförändringsforumet. På forumet fick lärarna lära sig mer om klimatförändringen och dela med sig vad de kan. Lärarna fick lära sig om forskning och undervisning inom området. Forumet ordnades för första gången år 2017. Vidare, är evenemanget planerat för alla lärare som är intresserade av klimatfostran. Lärarnas professionella kompetens stöds emellertid med mångsidiga anföranden och verkstäder.

Gemensam utformning och klimatfostran på Hyytiälä forststation

Professor Ying-Shao Hsu från National Taiwan Normal University (NTNU) stod för huvudanförandet i Hyytiälä. Anförandets huvudsakliga budskap var gemensam utformning, det vill säga co-design. I gemensam utformning (co-design-modellen) är det viktigt att olika perspektiv tas emot med ett öppet sinne. Dessutom borde experter från olika ämnesområden har möjlighet att delta.Ying-Shao Hsu.

– Klimatfostran av den här typen är en stor del av vårt lands uppdrag. Hos oss finns det internationella företagsgrupper som samarbetar med vetenskapsfostrarna, säger hon.

Det är också viktigt att kommunicera om klimatförändringen, forskning om klimatförändringen och klimatundervisningen till den breda allmänheten. Enligt Ying-Shao Hsu försöker man i Taiwan nå konsensus i klimatfrågorna mellan de olika aktörerna.

Lärdomar och glädje för lärarna och kommande generationer

Forumet har fått mycket positiv respons. Användning av öppna data i undervisningen, gemensamma diskussioner samt gemensam utformning var viktiga teman för lärarna. Dessutom lyftes insatser för att öka motivationen bland eleverna också fram som ett centralt tema. 

Klimatkämparna (Climate Warriors)

Klimatkämparna (Climate Warriors) fokuserar på att göra studerande delaktiga i att bekämpa klimatförändringen. Det här gör de i egenskap av hållbarhetsfostrare. Dessutom vill kämparna underlätta att nya vänskapsband knyts samt främja gemensamma verksamhetssätt, använda sociala medier för att hitta svar på klimatfrågorna och öka klimatmedvetenheten. På bilden (från vänster): klimatkämparna, läraren Jarmo Lehtinen, eleverna Milla och Wilma samt läraren Merja Kuisma.

Forumets arrangörer.

Forumets arrangörer vid Helsingfors universitet arbetar aktivt med klimatfostran. Från vänster: specialist Topias Ikävalto, Juliana Friedrichsen, doktorand Janina Taurinen och forumets biträdande chef universitetslektor Taina Ruuskanen. På bilden saknas forumets chef och grundare, professor Maija Aksela, som leder det nationella LUMA-center Finland nätverket vid Helsingfors universitet.

Förundran och nya idéer i rampljuset

Deltagarna promenerar i skogen.

I Hyytiälä förundrar sig klimatforumets deltagare tillsammans över skogens underverk, skogsforskning och klimatförändringens effekter.

Lärarna diskuterar och rör på sig i skogen.

Lärarna och ungdomarna njuter av att lära sig ute i naturen. Dessutom får deltagarna dela med sig av sina idéer och känna gemenskap.

Lärarna lär sig tillsammans i skogen.

Lärarna och forskarna lär sig tillsammans under besöket på forskningsstationen SMEAR II. Glada miner, gott humör och mycket ny kunskap om skogen och klimatförändringen erbjöds.

Deltagarna förbereder sig för en tyst promenad.

Deltagarna förbereder sig på en tyst promenad i naturen under ledning av äldre universitetslektor Taina Ruuskanen. Hyytiälä forststation är fältstation för Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet. Den internationella multidisciplinära byggnaden på bilden stod färdig i fjol och är nominerad till Finlandiapriset i arkitektur år 2024.

Deltagarna lär sig om känslor i undervisningen.

Verkstäderna arrangerades i naturen, i hybridform, både på plats och på distans. Till exempel kreativ visionering om en hållbar framtid hörde till programmet som ordnades i Hyytiälä.

Du hittar material och föreläsningar från evenemanget här. Efter att du skapat en profil kan du enkelt logga in och läsa de nyaste materialen som behandlar klimatfostran.

Följ nyhetsbrevet på finska!

Skriven av:

Jemima Unger, specialist i kommunikation och samhällsrelationer, LUMA-center Finland (Helsingfors universitet)